Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
#210041
Sitter och funderar på nya fälgar och däck till bilen. Hade tänkt 16 eller 17 tum (Lutar åt 17)

Vad är lämpligt att ha/får man ha för dimension på däcken 16 resp 17 tum. Motivera gärna era svar, har ganska dålig koll på däck och dimensioner. (Visst är bilen bara godkänd med vissa dimensioner)?

Måste man göra något med bilen när man sätter dit större däck. Har 15 tum original idag.

Bilen är en V70N-04 170 hk
Användarvisningsbild
av Funk
#210104
Du behöver montera utslagsbegränsare/styrstopp om hjulen inte skall ta i innerskärmarna vid fulla styrutslag.
Lämplig dimension är 225/45-17 på 7,5" breda fälgar med ca. 45 inpressning (ET). I 16" så kan det vara lämpligt med 6,5-7" fälg med 205/55-16
Du får ha vilka däck/fälgar du vill så länge spårvidd och rullomkrets stämmer, kolla på Bilprovningens hemsida. Detta gäller även helbilsgodkända bilar.

/Thomas

PS: Allt under 17" är mesigt.. 8)
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
#212642
Har suttit och kollat runt nu på olika forum och på Bilprovningens hemsida om det här med däckdimension, rullomkrets, helbilsgodkännande mm. och jag fattar inte riktigt vad som gäller och hur det funkar. (Jag kanske är lite korkad :???: )
I mitt reg.bevis står det bara 195/65/15. Hur vet jag om det är samma spårvidd och rullomkrets på ett större däck.
Kan jag köpa nån av de dimensioner som Funk skriver utan att få nedslag på besiktning eller bli stoppad av Tusse Batong? Vilka andra dimensioner funkar,får jag ha, passar på min bil??

Tacksam för hjälp att reda ut det här.

Bilen är en V70N-04 170hk.
Användarvisningsbild
av Funk
#212757
Här är reglerna som tillämpas: http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... cument&m=2

I korthet så får du köra med vad som helst så länge dom inte tar i, eller är avsedda för långsammare fordon (vinterdäck undantaget). Dock skall rullomkretsen stämma ganska väl och spårvidden (påverkas av fälgarnas ET) förändras minimalt.

Rullomkrets beräknas här : http://www.shrek.se/rullomkrets.htm

/Thomas
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
#212762
Stort tack för hjälpen.
Nu är jag med på vad som gäller och hur det funkar.

Nu kommer det svåra med att välja vilka fälgar jag ska ha. Tips mottages tacksamt.
(Bilen är Svart Metallic)
Användarvisningsbild
av Funk
#212807
Det handlar ju om smak, men lättvättat och tåligt skadar ju inte.. Jag är själv svag för rena femekrade fälgar så jag säger ACE Panther eller Diva , Panther skall man nog dock ha i minst 18" för att den skall vara snygg. Divan ser snygg ut även i små storlekar, tjejen har 15" på sin Skoda och dom ser större ut. Efter att fått klarlacksläpp på flera fälgar med polerad kant kommer jag att hålla mig undan för sådana även om dom är snygga..
En arbetskamrat köpte faktiskt fälgar på Biltema i 17" till sin V70 och dom såg rätt bra ut på bilen, kvaliteten verkar bra, och billiga var dom också..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
#212863
Är inne på din linje med 5-ekrade. Panther gillar jag inte men divan är helt ok. Har även kollat på ACE Performance.
Är samtidigt sugen på R-fälgar.

Har bara sett Biltemas på bild, får ta en sväng ut nån dag och kolla på dem i verkligheten.
Användarvisningsbild
av Funk
#212959
Även jag gillar R-fälgen men den börjar bli för vanlig. Dessutom är ofta kopiorna av usel kvalitet och original för dyra..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
#212985
Blir nog mycket fundering fram och tillbaka innan jag bestämmer mig. Är ju ändå några kronor man ska ut med.
Bakfjädrar.

Det där hade inte jag stressat upp mig ö[…]

Odb/felkådsläsare...

iCarsoft CR Max skall det stå...

Jag kollade lyktorna bak och de såg bra ut a[…]

D4 balansaxlar

Bra fråga, säkert någon hä[…]