Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
#191046
Ser man på. Det fanns trådar om detta. Ändå så sökte jag innan men hittade inget.

Tack för att du länkade till dessa i alla fall Brainded.

Som jag tolkat detta då ska man alltid ha på ACn och AC-rengöring kan funka om man har dålig lukt. Nu har jag ingen dålig lukt så då är det väl ingen mening med att slösa pengar på detta?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#191258
Vet inte om klorin är helt lyckat, både klorin och virkon är ju starkt frätande på lättmetall. Och evaporatorn i ACn är ju just gjord i alu/lättmetall. låter som en farlig kombination.

Kass att det ska behöva lukta för övrigt, på min 14 år gamla toyota finns ett tunnt antiseptiskt sileverlager på evaporatorn, den luktar friskt efter alla dessa år utan några kemikalier eller andra probelm.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#191463
Vore bra om någon "expert" kunde svara på det. Både Klorin och Virkon är ju aggresiva mot lättmetaller. Men tänkte mest på att de vid nedbrytningen kan bilda salter som man ju inte vill ska ligga kvar och fräta under lång tid på evaporatorns tunna aluminium.

Min AC börjar lukta lite illa redan och bilen är bara 2 år !!!!! Ändå är kupefiltret nybytt (om inte volvo nu fuskade vid service), den har ju ändå "torkfunktion" men den verkar ju inte göra någon nytta!

Sen är det väl inte bra att spraya klorinblandning om man har en nyare bil med kupefilter heller. Det bör man väl ta ur först, innan man sprutar?
av Claes T
#200281
Har en 740-92 med fullt fungerande AC (reparerad 02) som ibland luktar illa vid start. Är även innehavare av ovan länkade Biltema produkt.

Ett par frågor;

-Kupéfilter finns så vitt jag känner till ej på 740. I bruksanvisningen står att man skall demontera damm-/pollefilter och övriga filtersystem. FINNS DET NÅGRA ÖVRIGA FILTERSYSTEM PÅ 740?

-Intagskanalen, är det dräneringshålet på en bil eller vad kan menas på en 740?

-Kan det tänkas finnas någon risk med att använda detta medel. Vill ju för allt i världen inte förstöra AC:n.

Tack för hjälp!

Mvh Claes
Leasing bildäck

https://www.gp.se/livsstil/varldens-gang/var-gener[…]

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]