Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av DDD
#181564
grammse skrev:Hello. sakkunnig inom försäkrings frågor :D
degnell ar en liten fråga i denna tråden http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=46&t=27985
jag har under mina år i bilbranchen inte stött på någor fall där ersättning har uteblivit p g a fel st på hjulen men däremot är avkörningen baserad på däcken är blankslitna så kan det bli problem
Mvh magnus
Lägger ut från inkorgen.

Svarar så här. Jag har under mina år i försäkringsbranchen inte stött på några fall där ersättning har uteblivit på grund av fel storlek på hjulen. Kan dock rekomendera att inte göra en allt för stor avikelse från storlek enligt fordonets typ-besikning vilket de flesta inte verkar göra ändå och det är nog anledningen till att jag har under mina år i försäkringsbranchen inte stött på några fall där ersättning har uteblivit eller gjorts någon nedsättning av försäkringsersättning på grund av fel storlek på hjulen.

Beror avkörningen däremot på att däcken är blankslitna alt. att kordväv är synlig så kan det bli nersättning vid ersättningen.

MVH
av DDD
#181661
Degnell skrev:Tack så mycket för svaren, då kan jag lugnt åka på mina sommardäck som inte ens suttit på bilen än :D
Lugnt och lugnt. Det är inte säkert. Vid en avåkning som kan härledas till att du använder fel däck enligt lag kan ordningsmakten och försäkringsbolag ha synpunkter.

Bara ett tips när vi nu talar om väglag.
Användarvisningsbild
av Degnell
#181662
Jaja, men nu snackar jag inte om att åka på dom NU utan i sommar. 235/35-R19 har jag på sommardäcken, så det är ju inte så mycket utanför. 1" större och någon cm bredare än vad som innefattas i helbilsgodkännandet, så det borde ju vara okej. Oroa dej inte DDD, vinterdäcken sitter fortfarande på ett par veckor till :wink:
Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]

Jag har fått samma problem med min XC70 fr&a[…]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]