Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1576224
Provar att rådgöra med alla kloka forumister: Hur skyddar man en bil ifall man inte har garage? Särskilt under sommaren.
Min vagn är 30 år och någon frågade om den var omlackad. Nej, den är polerad! Någon gång förra året. Bitvis hårt, så djupt att man gått igenom den röda solida lacken. Silvret på emblemen på bakluckan är borta också. En överambitiös och lite ovan person har kört maskinen. Jag vaxar den så gott jag kan men vad är det bästa att göra i detta läge? Huven har en trist genompolering på ett veck. Jag frågade en billackerare vad huven kostar att fixa? Tja, sisådär sex tusen sa han. Hoppla! Det är mycket. Lika mycket kostar en enklare lackförsegling - vore det en lösning att konservera bilen några år till? Vad säger ni som varit med ett tag? Fick en fantasi om att dra över 2k klarlack på stora ytor, bara för att skydda mot en del UV. Men det kanske man inte alls gör? Metallic-lackade bilar är väl vanligen ordentligt klarlackade och de klarar sig finfint mot blekning/oxidering. Inte sant? Eftersom min polering är ganska färsk känns det som att man vill göra något nu snart. Kapell?
Detta är som en ny värld för mig eftersom jag nästan aldrig tidigare har brytt mig om hur bilen ser ut (med en liten överdrift). Det är motorcyklarna som har fått all kärlek. 😁
Öppna bilen

Vet ej hur det gått för TS, men fö[…]

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]