Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
#7042
Hej mina vänner ...Nu efter att ha skummat igenom forumet nästan varje dag sen i februari så har jag funderat ut vad jag kan tillföra forumet alltså jag vet att det finns flera som är jätte duktiga på mekaniska fronten och kan svara på dom frågaorna så det kommer jag inte sysla med utan jag kommer istället finnas för alla er som har frågor om bil lackering och lack vård mm ...Så börja ställa frågor

Ps jag är ingen super expert på området men jag kan svara på nästan alla frågor även om det kanske tar ett tag om jag måste fråga experter=)
Användarvisningsbild
av VOLVO$MAN
#7084
Tjenare har en fråga tänkte vaxa min bil och ja undrar om man ska använda polish rubbing och vax?? Är inte matt i lacken bara MASSOR av små repor över hela bilen!! Är en volvo 240 -86 med färgkod 204 alltså ingen metallic utan vanlig!! Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
#7085
rubbing är det bästa alternativet att få bukt med små repor
Användarvisningsbild
av Brainy
#7086
Sedan är det ju rekommenderat att gå en omgång med hårdvax när du ändå har rubbat upp bilen så du får ett beståndigare skydd.
/Anders
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
#7097
jo man bör ju vaxa bilen efteråt...tänkte inte på det
Användarvisningsbild
av Ramon
#7126
Vi har en röd Volvo 940 -92 som har en massa små asfaltsfläckar upp till listen ungefär. De syns knappt från håll, men om man går närmare så syns det väldigt bra. Detta tycker jag är störande och vill få bort, men med vad? Vill ju inte skada lacken heller...
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
#7127
pröva avfetta ....tror ioförsig inte att det hjälper men i värsta fall får du ta till med rent våld med högtrycks tvätten ..lr fukta en trasa lätt med lite thinner och gnugga försiktigt...ska forka i det mera i morgon.......du har inte prövat rubba bilen det kanske hjälper?
Användarvisningsbild
av Ramon
#7128
Det var just då jag avfettade bilen innan tvätt med högtryck, då jag upptäckte dessa asfaltsfläckar... Vi har inte haft bilen särskilt länge så vi har inte märkt det sen innan. "Våld" med högtrycken tänker jag inte ge mig på för då kan man ju paja lacken tämligen lätt, men det borde väl finnas något medel, vet att det finns något som skall kunna ta bort asfaltsfläckar, men skadar inte det samtidigt lacken? Det kanske är thinner jag tänker på, kommer inte ihåg vad det hette. Fast en sak tycker jag är lite konstigt, innan vi köpte bilen hade den varit inne på rekond. Borde då rekondfirman inte tagit bort dessa fläckar innan de rekondat bilen?? Konstigt, fast det är inte ljug att bilen vart inne, för lacken glänser osv. Bara det att dessa asfaltsfläckar finns upp till listen.
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
#7130
jag tror att du får ta o rubba vart det ser dåligt verkar ut vara enda lösningen
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]