Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1536538
Så jag märkte att mina sommardäck har två däck med rotationsriktningspil åt samma håll, och sedan två andra däck utan några rotationsriktningspilar.
Det rekommenderas ju att man har samma slags däck på samma axel. Men i sådant fall skulle rotationsriktningen bli åt fel håll på ena däcket.
Läste att om man har rotationsriktningen åt fel håll så kan bromsträckan förlängas och väggreppet bli sämre, vet dock inte om samma sak gäller om man har olika däck på samma axel, men det låter ju troligt att samma sak gäller i det fallet också?

Så vilket är att föredra av dessa två alternativ, eller rättare sagt...vilket är det minst sämsta alternativet av dessa två....att sätta ena däcket åt fel rotationsriktning, eller att ha olika slags däck på samma axel?
Tacksam för svar.
#1536788
Skulle säga att risken är störra med fel rotationsriktning just med risk för vattenplaning. Jagcråkade sätta ett udda vinterdäck åt fel håll för många år sedan och då blev det ett illa resonansljud i bilen från det däcket
#1536811
Åk till någon med en däckmaskin och vänd på däcket. Det bör inte kosta mer än ett par hundra.

Olika däck på samma axel kan ge allt ifrån "noll och ingen betydelse" till "totalt okörbar". Det beror således helt på däcken i fråga.

Båda fallen är i min värld totalt uteslutna, förutom på ett reservdäck som man förhoppningsvis aldrig behöver använda.
#1536997
Den som satte på däcken på fälgen, har vänt ett däck fel. Om däcken inte är äldre än 3 år, så är det bara att reklamera till stället där dom sattes på fälg. Dom vår vända på ett däck på fälgen helt enkelt...

Eller så är det du som har blandat ihop däcken när det var rätt en gång i tiden, och sedan köpt nya utan att se att det är rotationsriktning.

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]

Hej! Vet att på Volvo V50 kunde man sät[…]