- sön 09 apr 2023, 17:00
#1536971
ThomasT skrev: ↑fre 31 mar 2023, 08:01 Begreppet lågprofildäck är gammalt och förlegat. Jag gissar att det myntades under 80-talet när de första bilarna började komma med profiler lägre än de 60-90 profil som de flesta bilarna rullade på.Stämmer nog bra. Innan radialdäcken (80 profil) kom var det diagonal däck (92 profil) som gällde. Sedan fanns det amerikanska däck dimensioner också, C, D, E, F, G. T.ex hade (50-tal) 5.00x16 (tidiga Volvo PV) och 5.90x15 (senare PV) samma rulldiameter min Opel Rekord hade 5.60x13, medan Kapitän hade 6.40x13. Mercedes 220 (vanlig "raggarbil" på den tiden) hade 700x13. Vi hade en kund på mitt första jobb som hade en Ford Mercury omkring -50 års modell. Det gick då (mitten på -60-talet) inte att köpa rätt storlek (ägaren var noga med att det skulle vara rätt) så vi fick spara dom gamla däcken och regumera dom till nästa gång. Det var 6.70x16 däck på den. Snacka om höga och smala däck, men vilken komfort.....
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V