Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Gurkan00
#1519375
Är ingen vidare talang när det gäller bilar. Har skaffat min första bil. En S60 från 2007. Som har varit min pärla i några veckor.

Men så har jag fått en repa på stötfångaren. Stötfångaren verkar vara en plastdetalj så ingen oro för att det ska rosta. Men undrar om det går att göra något åt själv till rimligt resultat eller om man gör bäst i att lämna in den. Och vad det skulle kunna kosta.

Stötfångaren verkar ha bucklats lite med så den vill inte sitta tätt intill bilen utan putar ut like lokalt. Den går att trycka till igen men de där plastklämmorna den verkar sitta i släpper efter ett tag igen.

Tackar ödmjukast för alla eventuella svar.
Bilagor
20F8EED1-D89E-453E-AF46-576D536B69F7.jpeg
20F8EED1-D89E-453E-AF46-576D536B69F7.jpeg (277.93 KiB) Visad 1963 gånger
4FCA9994-6FE3-45AA-B77C-9C3914BA165C.jpeg
4FCA9994-6FE3-45AA-B77C-9C3914BA165C.jpeg (508.95 KiB) Visad 1963 gånger
av S60FIN
#1519384
Finns inget annat att göra än att måla när det repat ner till plasten.
Det vita kan du få minskat på med att vaxa.
Om du lämnar in den så målar dom hela stötfångaren och det är inte billigt om du inte har försäkring, går ju att ha måleri å blanda mål i spray burkar så kan du måla själv. Behöver kanske inte måla allt ens och kan bli helt ok om du övar lite men knappast perfekt
Med värme pistol kan du försöka värma å böja den på ställe.
Senast redigerad av 2 S60FIN, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1519385
Ska du ha det snyggt är det lack som gäller. Sen är frågan om klipsen är hela annars lär det va byte på höljet med.
Lack på en stötfångare kommer nog ligga på 3-4000.
av Gurkan00
#1519397
StefanN skrev: mån 14 nov 2022, 19:54 Ska du ha det snyggt är det lack som gäller. Sen är frågan om klipsen är hela annars lär det va byte på höljet med.
Lack på en stötfångare kommer nog ligga på 3-4000.
Tack så mycket för svar!

Har inte vågat pilla för mycket på att då jag inte ville att den släpper mer. Men vad jag sett så har ingen av de klipsen gått sönder. När jag trycker in den hör jag att det klickar till och den sitter där. Men efter ett tag så släpper den igen.

Så kanske de gått sönder ändå eller att det blivit något glapp någonstans.
av Gurkan00
#1519399
S60FIN skrev: mån 14 nov 2022, 19:52 Finns inget annat att göra än att måla när det repat ner till plasten.
Det vita kan du få minskat på med att vaxa.
Om du lämnar in den så målar dom hela stötfångaren och det är inte billigt om du inte har försäkring, går ju att ha måleri å blanda mål i spray burkar så kan du måla själv. Behöver kanske inte måla allt ens och kan bli helt ok om du övar lite men knappast perfekt
Med värme pistol kan du försöka värma å böja den på ställe.
Tack för svaret.

Hade det i åtanke att försöka greja med färg själv, men man kanske skulle kunna hitta en fin stötfångare med samma kulör och byta stötfångare? Är kanske billigare än att lämna in och bättre resultat än att tricksa med färg.
av S60FIN
#1519447
Ny kan du säkert hitta för inte en alltför stor peng, kolla på bildelsbasen.se

Dom flesta bilar är frontal krockade så brukar vara lättare att hitta detaljer bak på bilen
av VolvoJull3
#1519481
Plåten verkar ha fått sig en reva också, den bör du lägga i färg innan saltet kommer. Annars har du bubblig lack där som resultat.
av Erik Å
#1519497
Det där är ju ett ständigt återkommande problem, lika bra att lära sig bättringsmåla själv. Tänk bara på att man måste spraya på speciell plastprimer där all färg är borta
av Gurkan00
#1519536
S60FIN skrev: tis 15 nov 2022, 03:27 Ny kan du säkert hitta för inte en alltför stor peng, kolla på bildelsbasen.se

Dom flesta bilar är frontal krockade så brukar vara lättare att hitta detaljer bak på bilen
Kollade runt lite. Och verkar inte finnas så stort utbud som matchar färgen och har parkeringssenor som min har.
av Gurkan00
#1519537
VolvoJull3 skrev: tis 15 nov 2022, 11:53 Plåten verkar ha fått sig en reva också, den bör du lägga i färg innan saltet kommer. Annars har du bubblig lack där som resultat.
Tror jag ska försöka få dit lite bättringsfärg imorgon, sen kan jag hämta till att lämna in den för stötfångaren. Den lär ju inte rosta och verkar vara lite klurigare att lacka plastdelar.

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]