Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av dyrtmedbil
#1514768
Någon mer än jag som är allergisk mot ledramper och extraljusen? Det förstör originalutseendet och ofta med åverkan på grill/front. Hoppas Volvo kan åstadkomma bättre originalljus vid fabriksnytt så att detta otyg försvinner. Andrahandsvärdet bör vara sämre när det skruvats och gjorts hål i front.
av berrabus
#1514772
Kör man mycket landsväg på mörkare delen av året är extraljus mycket uppskattat och värt att det ev gjorts "åverkan" på bilen.
Nu har jag inte haft en bil nyare än 2015 men tycker nog att Volvos helljus är ett av dem bättre på marknaden.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1514934
Jämfört med övriga bilmärken är Volvos helljus mycket bra. Helljus prioriteras inte på övriga europeiska och asiatiska bilar. Deras stora marknader har helt enkelt inte samma behov som vi har i Norden
Användarvisningsbild
av Derank
#1514952
dyrtmedbil skrev:Någon mer än jag som är allergisk mot ledramper och extraljusen? Det förstör originalutseendet och ofta med åverkan på grill/front. Hoppas Volvo kan åstadkomma bättre originalljus vid fabriksnytt så att detta otyg försvinner. Andrahandsvärdet bör vara sämre när det skruvats och gjorts hål i front.
Man måste ju inte ha ramp el extraljus, jag är själv mycket ute i skogen den här årstiden, och det är bäcksvart på kvällen nu, och har aldrig haft varken ramp el extraljus på någon bil på 30år och jag ser då utan problem. Så det handlar nog mer om tycke och smak, det ska vara extremt dårligt helljus på en bil för att du ska tycka att det blir mörkt i skogen.

Men det finns säker de som absolut inte kan köra en bil på en mörk skogsväg utan extraljus ochså, alla är vi olika
Användarvisningsbild
av sewen
#1514988
@Derank, Är också ute en hel del i skogen så här års och håller med. Tycker helljuset är rätt bra som det är. Men ändå funderar jag på att montera ramp OCH extraljus. Tycker tvärt om att det inte förhöjer utseendet (om det är gjort på rätt sätt). Och mer ljus skadar ju inte även om det inte behövs.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1514998
V70ins orginal helljus var inte tillräckligt för mig, nu när dom är 50W xenonkonverterade så är det dock en helt annan 5a och inga extraljus behövs.

940 lyser som 2 stearinljus orginal...

Nyare bilar med antingen xenon eller LED orginal lyser garanterat bättre orginal än äldre diton.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1515008
De jag ägt har det varit hål eller skruvat så det ej syns om och ibland när man tagit bort de. Letar inte aktivt bil utan men det finns några fula extraljus jag skulle plockat bor första veckan vid köp :)
#1515177
Vi har en XC60 -15 och helljuset är obeskrivligt dåligt, jag har provat flera olika fabrikat av ljuskällor men det är verkligen dåligt ljus på den. Det är obegripligt att Volvo har sålt en bil med så dåligt ljus, och jag är ändå inte nämnvärt kräsen sedan tidigare.

Har satt en led-ramp i grillen, det gör enorm skillnad. Fult? Mycket, men hellre det än att köra runt i totalt mörker på vintern.

Men, vi bor långt ut på landet och kör mycket bil. Bor man i stan spelar det ju inte så stor roll.
Startbatteri

Hej på er! Om man har start/stop och byter b[…]

Ehhhh... Du skriver så här "me[…]

Jag har kollat runt på youtube och ser d&aum[…]

Om du kör live data så kan du fö[…]