Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#99673
Lindfalas: Du nämnde högre upp i tråden att du tyckte att man skulle börja behandla redan då bilen var två år...

Gör för guds skull inte det, alla rostskyddsgarantier hos alla märken upphör att gälla !! Kompletterande behandling lär knappast behöva på nyare bilar förrän rostskyddsgarantin gått ut eller bara har lite tid kvar...

Att japanska bilar rostar bort efter 18 år kan väl knappast vara någon överraskning,och inget problem heller ;-)

/Thomas
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
#99675
[quote=

Att japanska bilar rostar bort efter 18 år kan väl knappast vara någon överraskning,och inget problem heller ;-)

/Thomas[/quote]


Ja det stämmer f-n i mig. Någon som vet hur tjock plåten är på en japs jämfört med en hederlig Volvo?
av Lindfalas
#99678
Funk skrev:Lindfalas: Du nämnde högre upp i tråden att du tyckte att man skulle börja behandla redan då bilen var två år...

Gör för guds skull inte det, alla rostskyddsgarantier hos alla märken upphör att gälla !! Kompletterande behandling lär knappast behöva på nyare bilar förrän rostskyddsgarantin gått ut eller bara har lite tid kvar...

Att japanska bilar rostar bort efter 18 år kan väl knappast vara någon överraskning,och inget problem heller ;-)

/Thomas
Köpte jag en ny skulle jag göra det direkt.
Gör du det hos en märkes verkstad till ditt bilmärke så har du faktist kvar garantin.
Sen är ju rostskyddsgarantin rena skämtet.
Det krävs nämligen att det rostar igenom för den skall gälla. Då är oftast även resten av bilen väldigt rostig. Så den gäller inte ytrost.
Förväxla ej detta med lackskydds garantin...
Men efter 2 år skulle jag inte tveka att skydda den igen.
Vill man ha kvar bilen ett bra tag och hålla värdet på den så bör man se till att den inte blir rostig alls.
Efter 8 år då lär det finnas en hel del rost på den.
Dock är det på sånna ställen som du faktist inte kan se.
Det har sågats iser många bilar där de kollat rostskyddet på diverse märken.
Det finns alltid rost i skarvar etc.
Speciellt i vårt klimat där det saltas oftast.
Dessutom folk som envisas med att att köra i automattvätt med underspolning under vintern. De förstår inte att de tvättar bilen med saltvatten..

Greetz
Användarvisningsbild
av Funk
#99687
Hos märkes verkstaden eller av dem godkänd firma är givetvis inga problem.. Men det var liksom inte trådens ursprungliga syfte, utan just gör-det-självande..
På vissa märken så har man som du nämner hittat en hel del angrepp på nästan nya bilars uppsågade balkar, men om jag kommer ihåg rätt så var det väl i stort sett bara japsar/koreaner/italienare, där kan det vara befogat om man tänkt behålla bilen länge.. Skall se om jag har artikeln kvar någonstans.. Och Mercedes bakslag med rost beror på lackfel så där kommer rosten från andra hållet så där hjälper tyvärr inte Tectyl och liknande.

För övrigt så beror det lite på vad man har för syn på sitt bilägande rent allmänt, en 10 år gammal bil med betydande rost är IMO idag ganska ovanligt, tittar men på Volvo specifikt så ser man inte många 15 år gamla bilar med några stora rostskador på karossen , däremot t.ex länkarmar och fjäderben kan ju vara angripna.. Så mig personligen som sällan kör en bil längre än till 5-7 års ålder drabbar det inte, och det verkar inte påverka köplusten hos dem som köper efter mig heller. En 15 år gammal Volvo brukar just av dessa anledningar hålla värdet betydligt bättre än t.ex en Toyota som trots allt är en jättebra bil som ny.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#99739
Lindfalas skrev:
VolvoB20 skrev: Jag tror ingenting. Jag tittar hur det ser ut med vaxet i dörrarna och balkar efter 15 år istället.
Där det verkligen behövs är det oftast borta.
Varför tror du att bilar rostar just i alla skarvar???
I de skarvar jag sprutade vax för 15 år sedan har det inte kommit någon rost all.
Lindfalas skrev:
Att det svettas ut lite i solsken verkar vara vaxets styrka, det blir aldrig hårt och spricker utan håller sig kladdigt, elastiskt och skyddande, att det svettats ut någon droppe gjorde inget alls.
Styrka?
Visst är det bra om det rinner in i alla skrymslen och vrår när det kan, men att det rinner ut betyder ju även att det försvinner. Det är heller inte frågan om droppar.
Nej det blir ju aldrig hårt. Både för och nackdelar..
Spruta lite avfettning på det så lär du se något kul.
Det räcker egentligen att listerna till dörrar och fönster läcker "lite" så det kommer in avfettning så börjar vaxet lösas upp och försvinna.
Vaxet jag sprutade i har suttit där i 15 år utan att rinna ut. Varför dra på såmycket avfetting att ni fyller dörrar om balkar med den skiten=?

Lindfalas skrev:
Hela bilen är helt upprostad UTOM där jag vaxbehandlade, där är den som ny, det tar jag som ett mycket gott betyg för hur bra vaxet skyddar.
Jo så länge som det finns kvar funkar det, men det är just det som är grejen.
Jag grejen för mig är att det har suttit kvar i +15 år och skyddat utmärkt.
Lindfalas skrev: Man kan även enkelt kolla på importbilar som kommer från varmare ställen. Hur fina som helst men de blir fort rostiga i vårat klimat.
Varför???
Mest för de inte har speciellt mycket kvar av rostskyddet.

Greeetz
Det beror mera på att det är snålare med rostskyddsvax i de fordon som går till varmare markander än att det skulle ha smält och runnit ut.

Vad är din rekommendation istället för vax som har funkat superbra för mig. Menar du att linolja klarar högre temp, står emot avfettning och skyddar längre? Det upplver jag inte alls, tvärtom.
av Lindfalas
#99768
VolvoB20 skrev:
I de skarvar jag sprutade vax för 15 år sedan har det inte kommit någon rost all.
Hur vet du det??? Har du kapat isönder plåten??
Om du inte gjort något på 15 år så lär det inte finnas mycket kvar.
Det håller inte ens så länge...
Vaxet jag sprutade i har suttit där i 15 år utan att rinna ut. Varför dra på såmycket avfetting att ni fyller dörrar om balkar med den skiten=?
Tror mycket lite på att du inte skulle ha gjort något på 15 år och allt är kvar.
Jag grejen för mig är att det har suttit kvar i +15 år och skyddat utmärkt.
Bevisa det då...
Det beror mera på att det är snålare med rostskyddsvax i de fordon som går till varmare markander än att det skulle ha smält och runnit ut.
Bara ett segt gamalt rykte som sitter i.
Alla nya import bilar jag sett är det lika mycket vax på som de som säljs här..
Vad är din rekommendation istället för vax som har funkat superbra för mig. Menar du att linolja klarar högre temp, står emot avfettning och skyddar längre? Det upplver jag inte alls, tvärtom.
Egentligen vad som helst bara man gör det ofta.
Det räcker inte med en gång på 15 år.
Linolja klarar av hög temp och det är rinner ej bort av avfettning.
Är ganska vanligt attt man använder det för rostskydd. speciellt i dörrar och under bilen.
Man kan även använda det på "svarta" plats saker på bilen. Just för det inte rinner bort av avfettning och att det blir en hård hinna av det när det har torkat till.
innan det torkat är det lätt flytande. Perfekt för att gå in i alla sprickor etc som finns. Ersättet ofta det vax som fanns en gång..

Ttycker du är mycket naiv om du påstår att ett rostskydd håller 15 år utan problem,. Har inte sett en bil under 15 år som inte det finns rost på.
Hur förklarar du det???

Greetz
#99772
Galv: Flera märken (volvo) har väl zink sedan ~86-88 ungefär. Antar att det spelar ganska stor roll. Gissar zinken måset skyddas mot stensprut under. :???:

Vax: Om vax rinner ut gör kanske inte så mycket. Ngn tiondels millimeter borde skydda. Lite blir ju kvar även i värme (tror jag). :)

Motorolja: När "di gamle" talade om motorolja så fattade jag så att det hade 2 skäl. 1) Olja härdar /torkar inte utan kryper. 2) I oljan fastnar damm som bildar ett skikt, nästan som vax. Finns det ingen "typ motorolja" utan tillsatser?
En gång hörde jag också en annan förklaring. Om man repar plåt där man har motorolja+damm, då frigörs olja sakta ur dammskiktet och efter någon vecka så har man ett mikroskopiskt skikt olja även över den nya repan. Självmålande liksom :roll: Lack, vax och härdande oljor kan aldrig göra detta.

För länge sedan hörde jag en snubbe som blandade olja och sågspån som han fyllde ~5cm i dörrarna och några andra ställen. Det ska ha funkat väldigt bra.

Linolja: Linolja härdar väl efter något dygn, eller? Då kryper den inte och täcker sämre än motorolja.

Asfaltlack o liknande: Då får man väl samma effekt som att måla över rost, dvs att det rostmonstret växer glatt under den fina svarta ytan? :P

-----
Var rostskyddar ni? I de flesta (?) GDS-hallar är det ju förbjudet.
.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#99836
Lindfalas skrev:
VolvoB20 skrev:
I de skarvar jag sprutade vax för 15 år sedan har det inte kommit någon rost all.
Hur vet du det??? Har du kapat isönder plåten??
Om du inte gjort något på 15 år så lär det inte finnas mycket kvar.
Det håller inte ens så länge...
???? håller inte så länge, Du är välkommen att kika i mina dörrar och balkar vilken dag som helst, bilen står på parkeringen utanför och är 18 år nu, säg bara till innan du dyker upp för det tar en stund att ta bort inredningen så du kan kika inuti dörrarna.

Har du mera tid över så kan vi lyfta på instegsskydden så kan du kika i sidobalkarna.
Lindfalas skrev:
Vaxet jag sprutade i har suttit där i 15 år utan att rinna ut. Varför dra på såmycket avfetting att ni fyller dörrar om balkar med den skiten=?
Tror mycket lite på att du inte skulle ha gjort något på 15 år och allt är kvar.
Jag grejen för mig är att det har suttit kvar i +15 år och skyddat utmärkt.
Bevisa det då...
Som jag sade, du kan komma förbi och kika i dörrarna vilksn dag du vill om du vill ha bevis. Bilen är MYCKET rostig, men där jag sprutade vax finns ingen rost alls.
Lindfalas skrev:
Det beror mera på att det är snålare med rostskyddsvax i de fordon som går till varmare markander än att det skulle ha smält och runnit ut.
Bara ett segt gamalt rykte som sitter i.
Alla nya import bilar jag sett är det lika mycket vax på som de som säljs här..
Har bott granne med en av sverigen stösta importhamnar och grannen jobbade med att förstärka rostskydded på Japanska bilar vid ankomst. Det är INGET rykte, det var hans jobb.
Lindfalas skrev:[
Vad är din rekommendation istället för vax som har funkat superbra för mig. Menar du att linolja klarar högre temp, står emot avfettning och skyddar längre? Det upplver jag inte alls, tvärtom.
Egentligen vad som helst bara man gör det ofta.
Det räcker inte med en gång på 15 år.
Linolja klarar av hög temp och det är rinner ej bort av avfettning.
Är ganska vanligt attt man använder det för rostskydd. speciellt i dörrar och under bilen.
Man kan även använda det på "svarta" plats saker på bilen. Just för det inte rinner bort av avfettning och att det blir en hård hinna av det när det har torkat till.
innan det torkat är det lätt flytande. Perfekt för att gå in i alla sprickor etc som finns. Ersättet ofta det vax som fanns en gång..

Ttycker du är mycket naiv om du påstår att ett rostskydd håller 15 år utan problem,. Har inte sett en bil under 15 år som inte det finns rost på.
Hur förklarar du det???

Greetz
Jag har väl ALDRIG sagt att roskydd håller i 15 år. När skulle jag ha sagt det ??????? Jag säger ju att bilfan är helt djävla upprostad under.

Det jag säger är att på de ställen vaxet har suttit skyddat, dvs i dörrar och balkar så ser bilfan ut som ny. Vaxet är lite småkladdigt ännu och skyddar perfekt. Noll i rost.

Skärmar, golv, hjulupphängning, stag, tank, bränslerör, bromsör etc som sitter i sprutet kan man ju inte skydda med vax eller linolja. Så de är helt kaputt trots att de behandlats med flera ggr med underredsmassa.
av Lindfalas
#99857
Skidåkaren-PillarKottar skrev:Galv: Flera märken (volvo) har väl zink sedan ~86-88 ungefär. Antar att det spelar ganska stor roll. Gissar zinken måset skyddas mot stensprut under. :???:
Jo många har galv. dock inte speciellt bra. Det borde inte rosta alls, men det rostar ändå efter ett tag.
Vax: Om vax rinner ut gör kanske inte så mycket. Ngn tiondels millimeter borde skydda. Lite blir ju kvar även i värme (tror jag). :)
Så länge det finns kvar skyddar det, men det räcker oftast att det försvinner på några millimeter för det skall kunna börja bli rost.
Motorolja: När "di gamle" talade om motorolja så fattade jag så att det hade 2 skäl. 1) Olja härdar /torkar inte utan kryper. 2) I oljan fastnar damm som bildar ett skikt, nästan som vax. Finns det ingen "typ motorolja" utan tillsatser?
Jo det funkar faktist ganska okej.
Har någon sett rost där det har läckt olja från motorn/växellåda???
En gång hörde jag också en annan förklaring. Om man repar plåt där man har motorolja+damm, då frigörs olja sakta ur dammskiktet och efter någon vecka så har man ett mikroskopiskt skikt olja även över den nya repan. Självmålande liksom :roll: Lack, vax och härdande oljor kan aldrig göra detta.
Så länge det inte är för brett så kryper ju oljan.
Men samtidigt så kan man ju avfetta olja också ganska enkelt.
För länge sedan hörde jag en snubbe som blandade olja och sågspån som han fyllde ~5cm i dörrarna och några andra ställen. Det ska ha funkat väldigt bra.
Låter ju bra.. hehe..
Lite mycket vikt och skit bara..
Linolja: Linolja härdar väl efter något dygn, eller? Då kryper den inte och täcker sämre än motorolja.
Jo den härdar och blir hård. Just det som är vitsen med den.
Innan den härdar kryper den in mycket bra.
Dock som med all rostskydd så behöver man komplettera det regelbundet.
Dels under för det slits bort. dels i dörrar och sånt för det finns alltid risk att det har tagit skada av avfettning vid tvätt.
Asfaltlack o liknande: Då får man väl samma effekt som att måla över rost, dvs att det rostmonstret växer glatt under den fina svarta ytan? :P
Nja det funkar så länge som det inte är rost under och det är full kontakt med ytan.

Var rostskyddar ni? I de flesta (?) GDS-hallar är det ju förbjudet.
.
Under bilen så måsta man ha en lyft eller liknande.
I GDS hallar bryr de flesta inte om man kompleterar lite, så länge som man inte dräller det överallt.

Greetz
av Skidåkaren-PillarKottar
#99899
...och det är värre än när snillen spekulerar. Skidåkare med taskig valla och bakhalt får ju ganska mycket tid att spekulera liksom :wink:


Först ett inträngande medel: Det perfekta skulle väl vara en olja med inblandad kalk (typ). Som nästan "slammas på". Som inom ~1 vecka härdar lite, men inte helt. Eller omvänt som linojla som hindras från att stelna helt och behåller en liten krypande effekt.
Linolja med 10% motorolja kanske + kalk :lol: som kunde sprutas i stort munstycke med stora splash-droppar :oops:


Undertill hårdare skydd på rost: Om man har en bil som börjat få "ren rostig" plåt undertill (ingen lack). Hur skyddar man det någorlunda utan finlir?

Om underredet har t.ex asfaltlack som man misstänker börjat rosta underifrån. Kan man göra någon sorts "bra fuskjobb" på det?
.

Om du kör live data så kan du fö[…]

Ja alltså den där svarta grejen/ plastl[…]

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]