Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#99348
Sanningen är ju den att om rostskyddsbehandling kostar mycket pengar, då sparar man kanske hellre dem och byter bil tidigare i stället. Alltså vill jag och antagligen ganska många sköta rostskyddet själva. Det ska vara billigt och fungera så bra som möjligt... så räcker det med det liksom.

Gamla mekar brukade säga att "inget slår vanlig motorolja". Som jag uppfattar så menade de:
Effekt per (krona och arbetstimme)

Håller det resonemanget? Varför? Varför inte? Ska man spruta motorolja överallt dit man kommer åt med en vanlig olje-kanna, eller ska man strunta i det där? ...eller finns det mer effektiva /prisvärda alternativ? En av de viktigaste sakerna är väl också att det blir av 1 gng per år eller så?
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
#99359
Snackade med en som gjorde det själv & han använde något som han kallade för asfaltlim....kletigt värre....men det är väl det som är vitsen.

Något måste han ha gjort rätt iom att hans Volvo (gammal) inte hade en enda rostfläck.
Användarvisningsbild
av Funk
#99371
Motorolja skall man inte använda, för den löser upp vaxet/rostskyddsmedel som redan finns där... Och motorolja innehåller inga bra bindemedel för att hålla kvar oljan där den behövs, den rinner av och tar med sig det som fanns där innan... Spillolja innehåller dessutom massor av aggresiva ämnen som ytterligare förvärrar situationen. Linolja skulle möjligen funka.

Min personliga åsikt: Strunta i det, rost är inget stort problem IMO. Är du ändå sugen, köp någon form av ML på t.ex Biltema för de hålrum som är lätta att komma åt, komplettera med lita underredsmassa på t.ex fjäderben och liknande.
av Lindfalas
#99383
Köp linolja eller liknande.
Finns på biltema..
Du behöver även en spruta med slang så du kan få det i alla hålrummen.
Klart man klarar det själv också..
Bör åtminstånde vart annat år, oavsett om bilen är ny eller ej.
Men det skall vara tunt så det flyter ut dit det skall och int lägger sej i "klumpar".

Greetz
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#99398
Lindfalas skrev:Köp linolja eller liknande.
Finns på biltema..
Du behöver även en spruta med slang så du kan få det i alla hålrummen.
Klart man klarar det själv också..
Bör åtminstånde vart annat år, oavsett om bilen är ny eller ej.
Men det skall vara tunt så det flyter ut dit det skall och int lägger sej i "klumpar".

Greetz
Köp INTE linolja, det löser också upp biltilverkarnas rostskyddsvax.

Köp vaxbaserat rostskydd så förstärker du originalskydded utan att riskera äventyra något.
av Lindfalas
#99422
VolvoB20 skrev: Köp INTE linolja, det löser också upp biltilverkarnas rostskyddsvax.

Köp vaxbaserat rostskydd så förstärker du originalskydded utan att riskera äventyra något.
Inte direkt sant..
Dessutom så är vaxet dåligt.
Har du sett en bil stått i solen någon gång??
Vaxet rinner ut.
Även när du tvättar bilarna kan du lösa upp det om du har otur eller om du pumpar in avfettning i dörrarna.
Dessutom är orginalskyddet och garantin rena skämtet.
Är du rädd om din bil så se till att komplettera det direkt om bilen är ny.
Om den är lite äldre så är det extra viktigt..

Greetz
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#99609
Lindfalas skrev:
VolvoB20 skrev: Köp INTE linolja, det löser också upp biltilverkarnas rostskyddsvax.

Köp vaxbaserat rostskydd så förstärker du originalskydded utan att riskera äventyra något.
Inte direkt sant..
Dessutom så är vaxet dåligt.
Har du sett en bil stått i solen någon gång??
Vaxet rinner ut.
Även när du tvättar bilarna kan du lösa upp det om du har otur eller om du pumpar in avfettning i dörrarna.
Dessutom är orginalskyddet och garantin rena skämtet.
Är du rädd om din bil så se till att komplettera det direkt om bilen är ny.
Om den är lite äldre så är det extra viktigt..

Greetz
???? Inte ens biltemas vax är så dåligt som du säger.

Jag mekade nyligen med fönsterhissarna på vår 18 år gamla mazda och biltema-vaxet är efter alla dessa år perfekt. Det är precis lagom klibbigt (inte trokat och inte runnit ut) och har förhindrat rost till 100% i dörrar och balkar i 17 år !!!!

Att pumpa dörrar och balkar fulla med avfetting som du säger verka vara en mycket dålig ide tycker jag.
av Lindfalas
#99611
VolvoB20 skrev: ???? Inte ens biltemas vax är så dåligt som du säger.

Jag mekade nyligen med fönsterhissarna på vår 18 år gamla mazda och biltema-vaxet är efter alla dessa år perfekt. Det är precis lagom klibbigt (inte trokat och inte runnit ut) och har förhindrat rost till 100% i dörrar och balkar i 17 år !!!!

Att pumpa dörrar och balkar fulla med avfetting som du säger verka vara en mycket dålig ide tycker jag.
Du får tro det om du vill.
Men jag ser det nästan dagligen på sommaren hur skiten rinner ur dörrar om solen ligger på.
Vissa märken/modeller är det hemskt.
Vet även bilar som de tvättat under vintertid i ca 2 år och sen fått körförbud på grund av att de varit sönderrostade.
Tror det var en Mazda.. iofs fick han en ny, men ändå...

Greetz
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#99638
Lindfalas skrev:
VolvoB20 skrev: ???? Inte ens biltemas vax är så dåligt som du säger.

Jag mekade nyligen med fönsterhissarna på vår 18 år gamla mazda och biltema-vaxet är efter alla dessa år perfekt. Det är precis lagom klibbigt (inte trokat och inte runnit ut) och har förhindrat rost till 100% i dörrar och balkar i 17 år !!!!

Att pumpa dörrar och balkar fulla med avfetting som du säger verka vara en mycket dålig ide tycker jag.
Du får tro det om du vill.
Men jag ser det nästan dagligen på sommaren hur skiten rinner ur dörrar om solen ligger på.
Vissa märken/modeller är det hemskt.
Vet även bilar som de tvättat under vintertid i ca 2 år och sen fått körförbud på grund av att de varit sönderrostade.
Tror det var en Mazda.. iofs fick han en ny, men ändå...

Greetz
Jag tror ingenting. Jag tittar hur det ser ut med vaxet i dörrarna och balkar efter 15 år istället.

Att det svettas ut lite i solsken verkar vara vaxets styrka, det blir aldrig hårt och spricker utan håller sig kladdigt, elastiskt och skyddande, att det svettats ut någon droppe gjorde inget alls.

Hela bilen är helt upprostad UTOM där jag vaxbehandlade, där är den som ny, det tar jag som ett mycket gott betyg för hur bra vaxet skyddar.
av Lindfalas
#99672
VolvoB20 skrev: Jag tror ingenting. Jag tittar hur det ser ut med vaxet i dörrarna och balkar efter 15 år istället.
Där det verkligen behövs är det oftast borta.
Varför tror du att bilar rostar just i alla skarvar???
Att det svettas ut lite i solsken verkar vara vaxets styrka, det blir aldrig hårt och spricker utan håller sig kladdigt, elastiskt och skyddande, att det svettats ut någon droppe gjorde inget alls.
Styrka?
Visst är det bra om det rinner in i alla skrymslen och vrår när det kan, men att det rinner ut betyder ju även att det försvinner. Det är heller inte frågan om droppar.
Nej det blir ju aldrig hårt. Både för och nackdelar..
Spruta lite avfettning på det så lär du se något kul.
Det räcker egentligen att listerna till dörrar och fönster läcker "lite" så det kommer in avfettning så börjar vaxet lösas upp och försvinna.

Hela bilen är helt upprostad UTOM där jag vaxbehandlade, där är den som ny, det tar jag som ett mycket gott betyg för hur bra vaxet skyddar.
Jo så länge som det finns kvar funkar det, men det är just det som är grejen.

Man kan även enkelt kolla på importbilar som kommer från varmare ställen. Hur fina som helst men de blir fort rostiga i vårat klimat.
Varför???
Mest för de inte har speciellt mycket kvar av rostskyddet.

Greeetz

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]

Har fått hem olja till ett oljebyte, samt en[…]

Beställde superbra keramiskt lackskydd plus t[…]