Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lindfalas
#103623
VolvoB20 skrev:Renoverade upp en gammal bubbla som var ca 10 år gammal och MEGA rostig. Mycket enonomiplåt + stålborstade resten tills det var så rent som möjligt.

Därefter körde jag 5 lager Corrostabil + 3 lager Tectyl.

Det höll rosten borta till bilen var nästan 40 år trots att den gick i saltslask dagligen på vintrarna. Rätt ok tycker jag.

Ni säger att det finns suveränt bätter saker idag så då borde ju rost inte vara några problem alls nuförtiden.
Sant att på gamla bilar är dettta ett bra sätt, men på nyare bilar finns det så mycket annat skit och plåten är mycket tunn.
Men samtidigt så underhåller man bilen rätt så behöver man inte en massa med tectyl och annat "bös" under bilen.

Greetz
av Skidåkaren-PillarKottar
#112574
Lindfalas skrev:coca cola.. jo det är ett "rykte" som är så roligt man kan skratta ihjäl sig..
Det funkar nämligen inte alls.
Fakta: En av de ingredienser som ger CocaCola den karaktäristiska smaken är faktiskt just fosforsyra, alltså samma som i rostätare.

DRICK INTE rostätare då de innehåller an massa andra farliga ämnen. Men, sanningen är alltså att CocaCola KAN äta rost... men naturligtvis sämre än riktiga medel. Det handlar ju inte om att "äta hål i plåten" liksom, bara driva ut hydroxid med fosfor.

---
Tillägg 0625: Det jag hörde var i materialteknik. Det ska vara något speciellt just med fosfor eftersom det påstods bilda en bestående förening med järnet som "låser" mot ytterligare reaktion till järnhydroxid. Syrligheten kanske är starkare i andra matvaror, men den bestående effekten påstods då (en gammal bergsingenjör) vara just av fosfor och att CocaCola dög. Han hade själv använt det. Därav att jag lite envist tror på den förklaringen.
I rostätare brukar vara, tror det är saltsyra... men det är som jag tror för att fräta t.ex smuts, fett mm och hjälpa fosforsyran att "komma till".
---

Till VolvoB20: Tectyl finns väl olika trögflytande.... vilken typ använde du och hur lade du på den?
.
Senast redigerad av 1 Skidåkaren-PillarKottar, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
#112588
Fakta: En av de ingredienser som ger CocaCola den karaktäristiska smaken är faktiskt just fosforsyra, alltså samma som i rostätare.
Sant, men i så låg koncentration att apelsinjuice, filmjölk och ketchup är bättre som rostborttagare. Vi provade i kemin i skolan...

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#112597
Skidåkaren-PillarKottar skrev:
Lindfalas skrev:coca cola.. jo det är ett "rykte" som är så roligt man kan skratta ihjäl sig..
Det funkar nämligen inte alls.
Fakta: En av de ingredienser som ger CocaCola den karaktäristiska smaken är faktiskt just fosforsyra, alltså samma som i rostätare.

DRICK INTE rostätare då de innehåller an massa andra farliga ämnen. Men, sanningen är alltså att CocaCola KAN äta rost... men naturligtvis sämre än riktiga medel. Det handlar ju inte om att "äta hål i plåten" liksom, bara driva ut hydroxid med fosfor.

Till VolvoB20: Tectyl finns väl olika trögflytande.... vilken typ använde du och hur lade du på den?
.
Den som var märkt med "hålrumsskydd" och var vaxbaserad, är lite genomskinlig och ljusbrun som ljus sirap i färgen.

Vissy ryktet är inte helt tokigt om colan, fosforsyran funkar ju bra som rostlösare och är rätt aggresiv mot tänderna också.

Rabarber har ännu bättre drag då de innehåller oxalsyra.
av Lindfalas
#112862
Skidåkaren-PillarKottar skrev: Fakta: En av de ingredienser som ger CocaCola den karaktäristiska smaken är faktiskt just fosforsyra, alltså samma som i rostätare.
Om du hade testa vet du att det inte funkar.
Jag har testat både det och andra så kallade undermedel som manhar i hushållet. Funkar dåligt det mesta om man jämför med riktiga saker.

Greetz

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]