Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1556719
EbbevonVolvo skrev:Det batteriet kommer att räcka och bli över!!!
Bli över? Knappast. Knackaren orkar knappt hälften, då menar jag inte drifttid, så mycket med 2Ah batteri som 4Ah batteri, fått byta till kraftigare batteri ett flertal gånger när jag varit dum-lat och tagit det lilla batteriet.

Allt under 4Ah räcker till att skruva i några skruvar med skruvdragaren, det är typ allt. För allt som kräver lite kraft är det 4Ah(eller 3Ah HP) som gäller.
#1556728
Lucif3r skrev:
EbbevonVolvo skrev:Det batteriet kommer att räcka och bli över!!!
Bli över? Knappast. Knackaren orkar knappt hälften, då menar jag inte drifttid, så mycket med 2Ah batteri som 4Ah batteri, fått byta till kraftigare batteri ett flertal gånger när jag varit dum-lat och tagit det lilla batteriet.

Allt under 4Ah räcker till att skruva i några skruvar med skruvdragaren, det är typ allt. För allt som kräver lite kraft är det 4Ah(eller 3Ah HP) som gäller.
Jag säger vad min erfarenhet är, och så är det för mig! Drar mina hjulbultar med rätt moment. Lossar utan att maskinen behöver jobba mer än Max 3, 4 sekunder innan dom är lösa.

Konstigt att du har sådana problem med dina grejor…
#1556740
Lucif3r skrev:Jag använder min lite oftare än 2 gånger per år till några hjulbultar.... ;-)
Var det inte det som det handlade om då, att lossa hjulbultar? :-D
#1556794
Jo, men du skrev "blir över". På hjulbultar dragna med ~80-120nm så visst, kanske blir lite över(det är knappt hälften vad 'dragaren orkar med stort batteri, vilket var precis det jag sa ;-) ). Men har dom blivit dragna av en däckgubbe med tryckluft så kommer man inte långt med 2Ah, eller om dom rostat fast osv... Heck, i extrema fall räcker inte den dragaren till oavsett hur stort batteri man har.
#1556810
Edit:
Suck….
#1556856
Jag är väl lite gammamodig, jag använder fortfarande tryckluft. 5 hk kompressor med 500 l tank och 8 kg tryck. Ändå får jag ibland inte loss muttrar (skruvar) som är dragna på verkstäder. Jag drar med moment nyckel. 10 kg på plåt fälgar och 14 kg på aluminiuim.
#1556912
Intressanta reflektioner...

Det handlar dock bara om en, max två bilar som det blir byte på höst/vår.
Blir det två byten så är det aldrig samtidigt så att ladda batteriet är inget problem.
Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]