Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hova_71
#6465
Åker du en framhjulsdriven bil tycker jag det är dåligt om det lossnar dubb i bakhjulen.
Men jag antar att du åker bakhjulare
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
#6476
å nyo anledningen till att du tappar dubb är när du kör på asfalt och när du svänger så kränger det mera bak och du tappar dubb och om du inte rivstartar så vore det ju uderligt om du tappat fram ...det är ju isf om du bromsar väldigt hårt
Användarvisningsbild
av Whisky
#6545
Jag har aldrig haft problem med nya däck som lossar dubb, men jag har sett skräckexempel på nya däck på bilar, främst kring storstäder, som lossar dubbar till oigenkännlighet. Jag tror att det är skillnad på att köra lugnt och köra lugnt. I stadstrafik med mycket svängar, accelerationer och inbromsningar är det omöjligt att köra in nya däck utan att "stressa" dubben innan de satt sig i sina säten.

Jag brukar göra så med nya dubbdäck att jag ser till att sula om i god tid innan tjälen sätter in och just inför en längre landsvägsresa. Relativt varm vägbana och lugn och jämn körning de första 50 milen brukar sätta dubben bra i däcken. Gärna asfalt. När snön och isen kommit får du inte upp någon friktionsvärme i däcksytan

Kanske låter lite överarbetat att behöva planera så här, men det funkar för mig!
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
#6546
jag gerupp
Användarvisningsbild
av olafixar
#6558
Om vinterdäcken körs in på torr asfalt sitter dubben kvar. Undvik rivstarter, tvärnitar och höga farter under de första 30 - 50 milen. Luften mellan gummit och dubben måste få en chans att komma ut, sedan sitter dubben ordentligt....ehhh bättre


Nä nu ska vi snacka sommardäck ju :lol:

"Våra tester i den här artikeln visar också att man kan vinna i prestanda och körglädje genom att välja ett däck med högre hastighetsindex, eller kanske gå upp i dimension.
Däck må vara runda, svarta och trista men bra däckkvalité är en investering i högre säkerhet. Att snåla är bara dumt. Om oturen är framme kan ditt val av bra däck vara skillnaden mellan ett tillbud och en olycka"


Läs mer: http://www.automotorsport.se/specialmal ... sion=14173
Användarvisningsbild
av Crille
#6877
Mr M skrev:Hej !
Någon som varit med om detta ?
Köpte nu i vintras nya Hakkapelitta 4, var väldigt noga med att "köra in dem" Har hunnit köra c:a 300mil och det har inte varit några högre farter, aldrig över 120, inga riv starter eller så heller... Upptäckte nu att det lossnat några dubbar från ett av bakdäcken, är det inte bättre kvalitet ?

Reklamera ? Någon som gjort det ?
Tycker du ska åka till din däckhandlare och visa upp dina däck.

Nokian har faktiskt en dubb garanti på sina däck.
har själv kört på Hakkapelitta 4 i vinter och det saknas inte en enda dubb i dem. och de dagar det legat snö på vägaran kan nästan räknas på ena handens tumme....
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
#6878
ja bor man i jönköping o kör dubbat får man og skylla sig själv
av Gr0w
#7283
hahaha jo faktist
Användarvisningsbild
av Jarlen
#7576
Vad mumlar ni om?
Har oxå en uppsättning hakka4, första året släppte de inte ett jäkla dubb.
I år fattades det 2 dubb.
Jag kör INTE snällt.
Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]