Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1238386
Jag kör med textilmattor året runt. Har en uppsättning för vintern och en för sommaren. Tvättar dom med högtryckstvätten. Fungerar kanon!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1238392
SvenB skrev:
SBergdahl skrev: Impregnering kommer ändå försvinna vid tvätt och det är väl egentligen bra om fukten samlas i mattan istället för att rinna av.
Det är ju precis det som sker, rinner av, när mattan blir "mättad" med vatten. Då skall man helst få ut mattan med så lite "rinn" som möjligt. Sedan måste mattan in i värme och torkas. Som ni ser, så propagerar jag för gummimattor med kant på den snöiga årstiden :wink:
Jo men impregnerar man den rinner det av även innan den mättats :-)
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1238403
Men då rinner det ut på heltäckande mattan vilket inte är så bra.
Jag kör gummi på vinter och textil på sommaren.
Har bilen i garage både hemma och på jobb numera så det är sällan jag trampar i snö och slask däremellan men tidigare gick jag utomhus till garaget och även gummimattan blev fylld med vatten som rann över så det handlar om att inte dra det med sig in från början.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av douglinds
#1238522
Inget jag kan rekommendera. Om det är snyggt eller inte spelar väl ingen roll, så kinking kan man väl inte vara? Det är ett par golvmattor, ingen som ser dem.

Kör man tygmattor på vintern, så kryper ju fukten rätt igenom, ner genom "golvmattan" och sedan sätter sig i ljusidoleringen bla. Har sett mer än en bil som det är fullt av is under tygmattan när man tar bort den på vintern.

Gummi som gäller.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1238530
douglinds skrev:Inget jag kan rekommendera. Om det är snyggt eller inte spelar väl ingen roll, så kinking kan man väl inte vara? Det är ett par golvmattor, ingen som ser dem.

Kör man tygmattor på vintern, så kryper ju fukten rätt igenom, ner genom "golvmattan" och sedan sätter sig i ljusidoleringen bla. Har sett mer än en bil som det är fullt av is under tygmattan när man tar bort den på vintern.

Gummi som gäller.
Volvos tygmattor har gummi på baksidan, så inget vatten går igenom dom.
av douglinds
#1238546
EbbevonVolvo skrev:
douglinds skrev:Inget jag kan rekommendera. Om det är snyggt eller inte spelar väl ingen roll, så kinking kan man väl inte vara? Det är ett par golvmattor, ingen som ser dem.

Kör man tygmattor på vintern, så kryper ju fukten rätt igenom, ner genom "golvmattan" och sedan sätter sig i ljusidoleringen bla. Har sett mer än en bil som det är fullt av is under tygmattan när man tar bort den på vintern.

Gummi som gäller.
Volvos tygmattor har gummi på baksidan, så inget vatten går igenom dom.
Ah du ser! Har inte ens kollat på mina då jag plockade ut min i december. Dock så blir det som en stor blöt tvättsvamp om man inte sparkar av fötterna riktigt, så tycker fortfarande gummimattor är ett bättre alternativ.

Bilen det var is under mattan på var en BMW dock
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]