Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FORSV50
#1238296
I höstas köpte jag nya original textilmattor till min V50 2006 och i mitt tyckte är dessa mycket snyggare än de gummimattor jag hade innan.
Använder textilmattorna även nu i vinter men lägger en liten handduk över mattorna när det är riktigt slaskigt eller geggigt ute men mattorna blir rätt lätt skitiga och blöta ändå.

Har bestämt mig för att köpa en uppsättning mattor till och tänkte först att jag införskaffar gummimattor vilket kanske är det bästa på vintern?
Dock har jag hittat en uppsättning original textilmattor till ett riktigt bra pris och fick en idé om att ha textilmattor året runt men att ha en uppsättning för sommar och en för vintern.
Eller bör jag glömma denna idé och istället köra gummimattor på vintern? (tänker på fukt och väta som eventuellt samlas i textilmattor).


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Funk
#1238316
Jag kliver i och ur mina bilar ganska ofta och tycker gummimattorna är bättre när man få med sig snö, eftersom dom är skålade blir inte bilens huvudmatta blöt och saltig..

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
#1238331
Jag gör som "Funk". Har gummimattor, åtminstone fram, på vintern och textilmattor vår, sommar och höst. Men visst kan man ha textilmattor året om, bara man ser till att hålla torrt under mattorna. :|
Användarvisningsbild
av FORSV50
#1238355
Tack för alla svar! Blir kanske att köra på textil året runt.
Skulle man kunna köra vanlig impregnering på mattorna för att göra dem lite mer tåliga mot t.ex väta?

Själv skakar jag av eventuell snö och slask innan jag sätter fötterna på mattan. Värre är det med frugan som menar på att det bara är en bil och att jag ska sluta vara så pedant haha


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1238358
Med den logiken kan man ju gå in med snöiga skor hemma också.. Tricket för att hålla rent och snyggt är att inte skita ner till att börja med.

Mattor med tät botten borde räcka. Impregnering kommer ändå försvinna vid tvätt och det är väl egentligen bra om fukten samlas i mattan istället för att rinna av.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1238373
SBergdahl skrev: Impregnering kommer ändå försvinna vid tvätt och det är väl egentligen bra om fukten samlas i mattan istället för att rinna av.
Det är ju precis det som sker, rinner av, när mattan blir "mättad" med vatten. Då skall man helst få ut mattan med så lite "rinn" som möjligt. Sedan måste mattan in i värme och torkas. Som ni ser, så propagerar jag för gummimattor med kant på den snöiga årstiden :wink:
av mikebike
#1238382
Jag köpte min bil på vintern, försedd med gummimattor på golven.
Original R-design textilmattor följde med, men har legat i källaren sedan dess.
Det kan ju vara vått och geggigt på sommaren också....
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]