Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av OlofTV
#1236608
Hej!

Jag är sugen på att lackskydda min nya XC60, men undrar om det påverkar garantin på något vis?
Alltså om man inte gör det på Volvo.

Jag tänker mest på plåtskador som kan uppstå etc.

Bästa hälsningar,
O


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
#1236629
Du kan kleta på vad du vill på lacken utan att det påverkar garantierna, Volvo har inget eget lackskydd eller så, olika ÅF runt om i landet använder sig av lokala rekondfirmor som användet det mesta mellan himmel och jord och ingen kan se om du har Lahega, Smartab, Tyrtle, Shinestar, biltema, Ditec el vad de nu heter på lacken.
av Lobocut
#1236668
Derank skrev:Du kan kleta på vad du vill på lacken utan att det påverkar garantierna, Volvo har inget eget lackskydd eller så, olika ÅF runt om i landet använder sig av lokala rekondfirmor som användet det mesta mellan himmel och jord och ingen kan se om du har Lahega, Smartab, Tyrtle, Shinestar, biltema, Ditec el vad de nu heter på lacken.
Nah, det stämmer inte.

"Endast Volvos lackbehandling får användas. Vi rekommenderar att du kontaktar en Volvohandlare för information om godkända lackbehandlingsprodukter och metoder.
Lackbehandlingar såsom lackkonservering, lackförsegling, skyddslackering, glansförsegling eller liknande kan förorsaka lackskador.
Eftersom lackarbeten kräver auktoriserad personal, skall det alltid utföras av en Volvohandlare.
Lackskador orsakade av behandling som inte är godkänd av Volvo ersätts inte av Volvos lackgaranti.

Om du vill använda icke auktoriserad .Volvohandlare så behöver du säkerställa att de tar över lackgarantin då det kan påverka garantier."

Kundrådgivare Customer Care Center
VOLVO CAR CORPORATION
10720
SE-405 31 Göteborg, Sweden
volvocars.com
Användarvisningsbild
av Derank
#1236673
som jag säger, Volvo har inga egna produkter, de rekomenderar att du lämnar den till den rekondfirman de för tillfället har sammarbete med och d använder inga specialprodukter och som jag säger så kan ingen se vad du har på lacken. Men du får tro vad du vill.

Om du köper en ny bil och den efter ett år visar sig ha fått tex en ros el bubbla i lacken ( vilket är extremt ovanligt numera ) tror du då ÅF tar ett lackprov och skickar på någon analys och säger att tyvär, du har använt <tearshine på din bil så garatin gäller inte.


Du kan använda vilka vaxer du vill.
Användarvisningsbild
av Derank
#1236675
Men Volvo i göteborg borde ju kunna tala om för dig vilka produkter som är godkända för alla i hela landet använder ju samma. Jag kan ju säga vad de använder här i Stan, Turtle <gloss proteckt nånting körde de med till för 3-4år sedan, numera kör de med Smartabs Silver One och Cobalt uppepå, Ditech gör samma sak, Cobalt uppepå för att få extrem avrinning för Ditechs lackskydd har inte tillräcklig avrinning.
av OlofTV
#1236693
Det här gör ju inte saken lättare.
Jag vill gärna ha ett keramiskt lackskydd, men jag är osäker på om min Volvohandlare gör det...

Jag får kanske ringa och kolla med dem först. Men i sak håller jag ju helt med dig Derank.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Funk
#1236739
Så här star det i de flesta instruktionsböcker, denna är från en min V40 :

Enbart lackbehandlingar rekommenderade av Volvo ska användas.
Andra behandlingar; såsom konservering, försegling, skydd, glansförsegling eller liknande kan skada lacken.
Lackskada orsakad av sådana behandlingar täcks inte av Volvos garanti.

Inget konstigt alls utan en generell friskrivning som är rätt självklar egentligen.

/Thomas
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1236742
Sen kan man fundera på om det är produkterna eller eventuella klåpare som hanterar dem de egentligen friskriver sig mot..

Men rimligtvis finns en lista på godkända lackskydd när de skriver så :-)
av FBKEeyore
#1236760
Jag har alltid haft lackskydd från en lokal firma på alla mina bilar.
Alltså inte ÅFs lackskydd.
Vid köp har firman hämtat bilen hos ÅF och lagt på lackskyddet så att detta var klart när jag hämtade bilen.

På min förra bil fick jag en parkeringsskada så att ena dörren fick lackas om.
Jag sa att jag hade ett lackskydd från en lokal firma.
Detta var inga problem och försäkringsbolaget/ÅF stod för kostnaden för nytt lackskydd på dörren.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]