Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
#1234513
Hej Alla
Jag är på jakt efter fälgfärg, skall enligt volvo vara en färg som heter 947 Light Grey
Har sökt mycket men inte hittat något ställe att köpa denna på
Någon som vet ??

Fälgen som skall bättras är Alecto 7,5x19 31330013
av SnurreSprätt
#1234576
Flera reservelskedjor erbjuder även färgbladning efter färgkod.
Hos mekonomen ex går det att få det blandat i en rad olika varianter, sprayburk/vanlig burk etc.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1234607
Tack för tipsen ,jag har försökt med dem men ingen kan hjälpa till med denna färgkod, är ju lite märkligt kan man tycka då många av Volvos fälgar är lackade i denna kulör
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1234616
Jag fick samma problem när jag skulle ha tag på bättringsfärg 936.
Ingen kunde ta fram det och tillslut hittade jag rätt och fick reda på att det inte ska vara vattenbaserad färg.
Jag är inte expert men tror det då heter thinnerbaserad istället och det är inte många som blandar det enligt den jag köpte färgen av.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1234668
leiwi skrev:Hej Alla
Jag är på jakt efter fälgfärg, skall enligt volvo vara en färg som heter 947 Light Grey
Har sökt mycket men inte hittat något ställe att köpa denna på
Någon som vet ??

Fälgen som skall bättras är Alecto 7,5x19 31330013
Har inte Volvo den som "reservdel"? Jag köpte till min V60 -12 som hade en färg som hette något i stil med Bright silver, fälg Njord. Den var riktigt dyr, nästa 500kr. En burk med färg som innehöll två delar. Man punkterade flaskan så det blandades (efter 24 timmar var den burken förbrukad). Sedan var det en burk med klarlack. Kommer aldrig att göra om det i och för sig.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1234674
Det var Bright silver 936 som jag skaffade i flytande just för att lägga i stenskott på fälgarna men ts var kanske ute efter sprayburk och då brukar dem finnas hos Volvo.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1234699
EbbevonVolvo skrev:
leiwi skrev:Hej Alla
Jag är på jakt efter fälgfärg, skall enligt volvo vara en färg som heter 947 Light Grey
Har sökt mycket men inte hittat något ställe att köpa denna på
Någon som vet ??

Fälgen som skall bättras är Alecto 7,5x19 31330013
Har inte Volvo den som "reservdel"? Jag köpte till min V60 -12 som hade en färg som hette något i stil med Bright silver, fälg Njord. Den var riktigt dyr, nästa 500kr. En burk med färg som innehöll två delar. Man punkterade flaskan så det blandades (efter 24 timmar var den burken förbrukad). Sedan var det en burk med klarlack. Kommer aldrig att göra om det i och för sig.

Jag har frågat på Volvo med men det är ingen färg som dom har i sin "repertoar" vilket känns lite lustigt

Magnus-B , Vem blandade den färgen för dej ?
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1234708
Det var ett företag i Malmö (Fosie) men minns tyvärr inte vad dem heter och lyckas inte hitta dem på eniro.
av SnurreSprätt
#1234758
leiwi skrev:Tack för tipsen ,jag har försökt med dem men ingen kan hjälpa till med denna färgkod, är ju lite märkligt kan man tycka då många av Volvos fälgar är lackade i denna kulör
Är du helt säker? Vet själv när ja skulle ha tag i kulören till egna vinter fälgarna, va inga problem för lokala Mekonomen att blanda till den i varken spray eller som vanlig (köpte själv spray då).
Typ briliant silver 933 936 eller vad den hette. Std silvriga volvo har till sina fälgar.
Du ska ju visserligen inte ha just den kulören nu men tycker det låter lite märkligt.

Kan ev va så att en del lackfirmor kan blanda till och fyll för sprayburk.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]