Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Xabet
#1232297
Jag skruvade lös takrailsen och täcklisterna på min v70 för att se hur illa det var med rosten.
Höll på att få en chock över hur det såg ut.

Bild

Bild

Det är som absolut värst på vänster sida (se bilderna) där yttersta fästet till railsen sitter. Sen är det små knottror här och var hela vägen bak, dock enbart i "rännan" så att säga.

Blästra känns väl hopplöst, förutom vid områden med de minsta bubblorna?
Kan en duktig svetsare byta plåtremsor där det är som värst? Jag kan tänka mig att taket är en känslig del att kapa plåt ur.

Rutan måste ur sen lär väl hela taket lackas.

Eller ska jag köra tills taket rostar bort och skrota bilen? Vore synd för den är fräsch runtom i övrigt.

:(

Det verkar som att man har bytt tak någon gång för i reservhjulsbaljan fanns en order på nya a-stolpar, och det ser ut som att man har borrat ur gamla svetspunkter. Kanske slarvades det med något då.

Bild
av Xabet
#1232322
Den är 14 år gammal så visst kan man förvänta sig eventuell rost men det här var i värsta laget.
Jag undrar om en lackfirma ens vill göra ett försök och va lär det inte kosta.
#1232368
Nu är det där mer rost än jag sett förut, men vid rost i framkant/ovankant av rutan så brukar det innebära lack av taket, och då ur med rutan, rostar det innanför kanten där kan det spräcka rutan där till sist.
av Xabet
#1232374
Ja något måste göras. Jag har pratat med en som brukar svetsa bilar men han tyckte det såg omständligt ut.

Hitta en likadan bil med rasad motor eller nå och flytta över delar är väl överkurs.

Ska höra med lackfirmor och höra vad de tror.
#1232375
Xabet skrev:Ja något måste göras. Jag har pratat med en som brukar svetsa bilar men han tyckte det såg omständligt ut.

Hitta en likadan bil med rasad motor eller nå och flytta över delar är väl överkurs.

Ska höra med lackfirmor och höra vad de tror.
Det är nog enklast och billigast att skicka bilen och titta efter något nytt...
#1232387
fjohan82 skrev:
Xabet skrev:Ja något måste göras. Jag har pratat med en som brukar svetsa bilar men han tyckte det såg omständligt ut.

Hitta en likadan bil med rasad motor eller nå och flytta över delar är väl överkurs.

Ska höra med lackfirmor och höra vad de tror.
Det är nog enklast och billigast att skicka bilen och titta efter något nytt...
Beroende på ambitionsnivå och hur djupt det går kan man ju fördröja det ett tag med skrapa, rostätare och bättringsfärg för en billig slant. Men det blir ju ingen proffslagning som inte syns på det sättet.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1232497
SBergdahl skrev: Beroende på ambitionsnivå och hur djupt det går kan man ju fördröja det ett tag med skrapa, rostätare och bättringsfärg för en billig slant. Men det blir ju ingen proffslagning som inte syns på det sättet.
Jag tror det blir svårt eftersom rosten redan letat sig in under vindrutan. Annars hade jag nog slipat rent med ett sliphjul på borrmaskinen, kört rostätare och målat för hand med tvåkomponent eller hammarlack, man ser ju inte på taket i alla fall...
#1232522
frasse4 skrev:
SBergdahl skrev: Beroende på ambitionsnivå och hur djupt det går kan man ju fördröja det ett tag med skrapa, rostätare och bättringsfärg för en billig slant. Men det blir ju ingen proffslagning som inte syns på det sättet.
Jag tror det blir svårt eftersom rosten redan letat sig in under vindrutan. Annars hade jag nog slipat rent med ett sliphjul på borrmaskinen, kört rostätare och målat för hand med tvåkomponent eller hammarlack, man ser ju inte på taket i alla fall...
Jag sa iofs fördröja, inte fixa ;)

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]