Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1232519
Magnus-B skrev:Läste någonstans att det är något som är i frottéhanddukarna som binder samman och inte direkt frottén som repar.
Hittar tyvärr inte källan.
Microfiber oavsett kvalite repar plexiglas.
På bilen kan du använda microfiber för på bilen finns väl inte plexiglas.
TS inledde tråden med att någon ruta på altanen eller nåt därför skrev jag att microfiber repar.
Tycker absolut inte du ska slita vårda bilen.
Har du fått någon repa för att du använt fel dukar så är det nog inte mer än en vanlig tvätt orsakar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du kan vara lugn. Bilvård är kul. Så det var ett (dåligt) skämt. :D
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1232703
Lite klurigt med microfiberdukar.
Jag hade för mig att dessa skulle vara 100% bomull för att va skonsam men lahega dukarna innehåller 70% polyester och 30% polyamide.

Icas microdukar innehåller 85% polyester & 15% Nylon.

Vilken djungel.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1232774
Magnus-B skrev:Lite klurigt med microfiberdukar.
Jag hade för mig att dessa skulle vara 100% bomull för att va skonsam men lahega dukarna innehåller 70% polyester och 30% polyamide.

Icas microdukar innehåller 85% polyester & 15% Nylon.

Vilken djungel.
Jag har inte sett en enda mikrofiberduk som är bomull. Inte heller Biltemas "proffsduk", som faktiskt känns bra. 100% polyester.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt- ... 000036391/
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1232892
Kanske just bumoll som repar lacken då.
Sen är ju handdukar oftast broderade och lite hårdare på den ytan.
av Mathias074
#1236070
Magnus-B skrev:Lite klurigt med microfiberdukar.
Jag hade för mig att dessa skulle vara 100% bomull för att va skonsam men lahega dukarna innehåller 70% polyester och 30% polyamide.

Icas microdukar innehåller 85% polyester & 15% Nylon.

Vilken djungel.
Mikrofiberduk är alltid gjort i syntet, det ligger liksom i namnet: en duk med väldigt små fibrer med extremt mycket yta, vilket ger utmärkta absorberande och rengörande egenskaper. Går inte att tillverka av bomull då fibrerna är för stora och har för släta ytor.
En del microfiber går säkert bra att använda på bilar, och till och med plexiglas, men många innehåller polymerer som är alldeles för hårda och därför kan repa andra polymermaterial.

Lahegas variant med 30% polyamid låter högst olämplig eftersom kevlar är en typ av polyamid, dvs väldigt slitstark och hård fiber.
Icas variant med polyester och nylon låter skonsammare och både polyester och nylon borde vara mjukare än t.ex lyktglasen på en bil men bäst är nog att undvika att torka både lack och plastglas med hjälp av syntetfibrer.

Bommullsfrotté kan innehålla en varp av syntettråd i vissa fall, dvs den väv som den mjuka tråden träs runt, och gnuggar man hårt kan den säkert komma i kontakt med lacken. Sen är ju bomull ett naturmaterial och det går inte att utesluta att sand och dammpartiklar kan finnas kvar i dem, men någonstans måste man väl dra gränsen för vad som är skadligt? Eller blir det till att tigga såna där polerlappar för glasögon nästa gång man är hos optikern för att vara på säkra sidan? :???:
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1236121
Mathias074 skrev:
Magnus-B skrev:Lite klurigt med microfiberdukar.
Jag hade för mig att dessa skulle vara 100% bomull för att va skonsam men lahega dukarna innehåller 70% polyester och 30% polyamide.

Icas microdukar innehåller 85% polyester & 15% Nylon.

Vilken djungel.
Mikrofiberduk är alltid gjort i syntet, det ligger liksom i namnet: en duk med väldigt små fibrer med extremt mycket yta, vilket ger utmärkta absorberande och rengörande egenskaper. Går inte att tillverka av bomull då fibrerna är för stora och har för släta ytor.
En del microfiber går säkert bra att använda på bilar, och till och med plexiglas, men många innehåller polymerer som är alldeles för hårda och därför kan repa andra polymermaterial.

Lahegas variant med 30% polyamid låter högst olämplig eftersom kevlar är en typ av polyamid, dvs väldigt slitstark och hård fiber.
Icas variant med polyester och nylon låter skonsammare och både polyester och nylon borde vara mjukare än t.ex lyktglasen på en bil men bäst är nog att undvika att torka både lack och plastglas med hjälp av syntetfibrer.

Bommullsfrotté kan innehålla en varp av syntettråd i vissa fall, dvs den väv som den mjuka tråden träs runt, och gnuggar man hårt kan den säkert komma i kontakt med lacken. Sen är ju bomull ett naturmaterial och det går inte att utesluta att sand och dammpartiklar kan finnas kvar i dem, men någonstans måste man väl dra gränsen för vad som är skadligt? Eller blir det till att tigga såna där polerlappar för glasögon nästa gång man är hos optikern för att vara på säkra sidan? :???:
Tack för informationen. Jag tycker det börja klarna mer och mer. Det finns lämpliga och mindre lämpliga mikrofiberdukar.

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]