Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1232098
Jag har tvättat och torkat några "fönster" som jag har vid uteplatsen. Dessa "fönster" är av plast, närmare bestämt plexiglas. Dessa har nu blivit repiga och det är av mikrofiberdukar. Jag blev förvånad och letade upp skötselanvisningarna, som jag givetvis inte läst tidigare. Där stod:

"Rengöring Plastglas har, trots sin hårdhet, mjukt ytmaterialet. Rengöring måste därför göras med milda medel såsom såpvatten och mjuk trasa. Använd inte mikrofiberduk då dessa orsakar repor i glaset. Torka av glaset med mjuk tygtrasa eller sämskskin. Plastglas har begränsad kemikaliebeständighet så låt aldrig glaset ligga kvar mer än 5 minuter i rengöringsmedel av något slag.Oljerester och hårt smutsiga glas ska rengöras med en blandning innehållande desinfektionsmedel t.ex. isopropyl alkohol."

Diskuterade detta med min dotter och hennes man. Då sa dom att deras nyinstallerade kök med högblanka vita luckor inte heller fick rengöras med mikrofiberdukar!

Då undrar jag nu om man kanske inte heller bör använda mikrofiberdukar på strålkastarnas plastglas och bakljusen? Det bör ju också bli repigt? Jag har nyligen gått över till att använda dessa mikrofiberdukar då jag tidigare använt gamla handdukar av frotté.
Bilens lack tål nog mikrofiberdukar vid tvätt och vaxning, så där fortsätter jag nog med dessa dukar.

Men jag tänker från och med nu bannlysa dom från alla "plastade glasytor".
Är jag överkänslig? Någon som hört eller funderat på detta tidigare?
Användarvisningsbild
av SvenB
#1232111
EbbevonVolvo skrev:
Spoiler »
Gäller detta även Panoramataket på en Volvo?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1232132
Det finns ju rätt många sorters mikrofiberdukar. Fluffiga, våfflade, sämskskinslika osv. Jag har svårt att se hur mikrofibrerna snarare än hur tyget är gjort skulle vara problemet. Eller för den delen de små smutspartiklar som fångas mellan yta och duk.

Den sortens plast du beskriver blir nog repig bara du tittar på den oavsett vad du torkar med om jag ska gissa. Låter som. En friskrivning för ett olämpligt material. Samma med köksluckor, de behöver ju tåla rätt rejäl rengöring ibland..
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1232149
SvenB skrev: Gäller detta även Panoramataket på en Volvo?
Nej, panoramataket är gjort av härdat glas.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1232183
Så skönt då
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1232258
Det är just plexiglas som repas av microfiber inte plast.
Använd inte heller pappershandukar på plexiglas.
Frotte repar billacken däremot.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1232315
Magnus-B skrev:Det är just plexiglas som repas av microfiber inte plast.
Använd inte heller pappershandukar på plexiglas.
Frotte repar billacken däremot.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag får nog sluta att "vårda" min bil. :lol: Det verkar bli fel hur man än gör. Men hur kan frotté repa billack?

Enligt Wikipedia är Citat: Frotté är ett vävsätt som används i industriell tillverkning av framförallt badtextilier. Ögleluggen som är central i vävnadens struktur skapas genom dubbelväv, det vill säga två varpsystem. Frotté kan vara skuren, vilket innebär att öglorna "klipps upp" och ger tyget en sammetsliknande yta. Normalt tillverkas frotté av bomull.

...och mikrofiber enligt samma källa: Mikrofiber (eller microfiber) är ett material som består av polyester eller polyamider (t.ex. nylon eller kevlar), eller blandning av dessa, vilket gör att textilen är hållbar och har en lång livslängd.
Den speciella delningen av fibrerna gör att materialet har en mycket bra förmåga att lösgöra smuts och att absorbera vätska.
Mikrofiber är ett vanligt material i till exempel städprodukter som torkdukar, moppar och dammsugarpåsar.


Så, nu i fortsättningen tänker jag använda ...
av douglinds
#1232318
Det är ju också skillnad på mikrofiber och mikrofiber. Köper man det billigaste på macken för 29kr, eller beställer något av lite högre kvalitet så är skillnaden enorm. Skulle påstå att det inte finns mycket bättre att torka bilen med än en riktigt bra mikrofiberduk. Sen får ju ytan inte vara smutsig heller, det är inte mikrofiberduken som repar, utan smutsen.

Sen kör ju många hela bilen med en mikrofiberduk, som de använt 15 gånger innan. Jag har keramiskt lackskydd på min bil, blåser av den med tryckluft för att få bort 90% av vattnet, sedan använder jag en detail spray/sprayvax för att få lite "lubrication" mellan trasan och lacken, och byter sida efter varje panel i princip. Mina viker jag på mitten två gånger, vilket resulterar i 8 sidor. Brukar använda 1-2 dukar att torka av bilen med, har sedan 1-2 specifika dukar för dörrhålen, en för under motorhuven, och en för fälgarna. Alla tvättas efter varje gång.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1232323
Läste någonstans att det är något som är i frottéhanddukarna som binder samman och inte direkt frottén som repar.
Microfiber oavsett kvalite repar plexiglas.
På bilen kan du använda microfiber för där finns väl inte plexiglas utan det som TS inledde tråden med var någon ruta på altanen eller nåt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av 1 Magnus-B, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1232327
Läste någonstans att det är något som är i frottéhanddukarna som binder samman och inte direkt frottén som repar.
Hittar tyvärr inte källan.
Microfiber oavsett kvalite repar plexiglas.
På bilen kan du använda microfiber för på bilen finns väl inte plexiglas.
TS inledde tråden med att någon ruta på altanen eller nåt därför skrev jag att microfiber repar.
Tycker absolut inte du ska slita vårda bilen.
Har du fått någon repa för att du använt fel dukar så är det nog inte mer än en vanlig tvätt orsakar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)