Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#1231884
Om man dessutom läser vad motormännen skriver.

Det är inte bara ett förändrat beteende, utan även ett ändrat behov då många moderna lackeringar kanske inte tål samma tuffa rubbing- eller poleringsbehandlingar som de som var aktuella för flera årtionden sedan.

Går man på en modern billack med grovrubbing och trassel avsedd för en oxiderad gammelbil så kan man möjligen få problem, men väljer man en modern metod och rätt verktyg/preparat så är det inga problem. Men som alltid, det krävs kunskap för att göra rätt..


/Thomas
av douglinds
#1232319
Att man inte kan lackskydda bilen det första året är det största påhittet jag hört på ett bra tag. Det är bland det bästa man kan göra när bilen är ny, då det krävs mycket mindre förarbete än när bilen är ett år gammal.

Och dessa lackskydd som garanteras hålla i "5-6" ska man heller inte riktigt tro på. Om du lägger på ett värstingskydd, någon av modestas värstingar, kan det hålla 3,4,5 år - Förutsatt att man sköter bilen perfekt, har en ypperlig tvätteknik, och tvättar den tex 2ggr i månaden. Men folk låter en firma lägga på ett keramiskt lackskydd, sen tvättar man den på statoils automattvätt 3-4 gånger per år, och börjar få dålig avrinning. Eller använder helt fel tvätteknik (Dvs de som spolar av bilen på macken lite snabbt, häller schampot i svampen och svabbar av bilen på 3 minuter). Skyddet sitter kvar, men när man tvättar bilen fel så introducerar man tvättrepor, och det är just reporna som gör att avrinningen försvinner, och då även smutsavstötningen.

Även jag som är oerhört bilvårdsintresserad, och använder en oerhört försiktig tvätteknik med vad många anser oerhört många onödiga steg, får köra en finpolering efter ca 24mån och lägga på lackskydd igen. Det går inte att komma ifrån med vårat klimat, och hur skitiga bilarna blir. Det är annat i Kalifornien där bilarna blir lite dammiga.
av SnurreSprätt
#1232529
När det gäller lackskydd som dom keramiska så är underjobbet mer än halva arbetet, lika så att man gör exakt som det är tänkt med ex mängden som läggs på, dvs inte för mycket/för lite. Att det får härda ordentligt utan yttre åverkan som tvättning etc under den tiden.
Keramiska finns i en hel rad olika typer idag där en del är bättre än andra och vise versa. Ett bra keramiskt skydd är antagligen nått av det bästa man kan lägga idag om man vill ha en lättskött bil - spola av skiten och den blir riktigt ren i jämförelse med vanligare skydd.
Däremot så finns det en del typer som innehåller silikoner och skit vilket inte är allt för uppskattat att ha på en billack.
Värt att veta också är att keramiska skydd inte alltid döljer dålig lack med repor och liknande lika bra som vanliga mer traditionella skydd gör.
av douglinds
#1232542
Nej precis - Lacken och förarbetet måste vara perfekt för att få ut prestandan och det resultatet man vill från ett sånt lackskydd. Det är därför man inte riktigt kan göra det "hemma i garaget" om man inte vet vad man sysslar med. Inte som att lägga på ett vax, som inte går att misslyckas med. Sen som du säger, lackskyddet är inte till för att dölja repor - Utan för att ge en hydrofobisk samt smutsavstötande yta, medans vax "fyller igen" repor och ger en blankare lack temporärt.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]