Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av baggen
#1229150
Jag har alltid varit killen som muttrat av och på sommar och vinterhjulen för hand. Men nu till våren tänkte jag köpa en hyfsat billig mutterdragare. Finns ju några att välja på. Men typ biltemas eller mekonomens. Är dom något att ha. Och till det kanske viktigaste. Det står att dom är kraftfulla och drar upp till 450Nm. Men dom elektriska har ju inte ställbart moment. Är inte risken att man drar sönder bultarna. Kommer ju i alla fall att dra det sista för hand.
Tacksam för förslag och idéer
Användarvisningsbild
av StefanN
#1229180
Du drar med momentstav annars vet man ju inte vad det blir.
Jag har bara dåliga erfarenheter av dom på Jula som är "kraftfulla", orkar inte ett skit när det väl sitter fast.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1229203
Håller med ovan. De orkar inte lossa skit som sitter alls lika bra som ett vanligt rakt skaft på en meter. Sen har man ingen kontroll över momentet när man drar dit dem.
av baggen
#1229213
Ok. Momentstav alltså. Men ska inte den sitta mellan mutterdragaren och hylsan. Eller funkar det lika bra mellan ett vanligt skaft som jag använt mig
av tidigare. Och med hur stort moment ska man dra. Tidigare har jag alltid tagit i för kung och fosterland när jag dragit hjul bultarna .Alltså för mycket troligtvis.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1229215
Momentstav fungerar bara på mutterdragare, inte på vanliga dragskaft. Då är det momentnyckel som gäller.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1229218
baggen skrev:Ok. Momentstav alltså. Men ska inte den sitta mellan mutterdragaren och hylsan. Eller funkar det lika bra mellan ett vanligt skaft som jag använt mig
av tidigare. Och med hur stort moment ska man dra. Tidigare har jag alltid tagit i för kung och fosterland när jag dragit hjul bultarna .Alltså för mycket troligtvis.
Kung och fosterland är nog typ fem gånger för mycket eller så. 90-110 Nm eller vad det nu är exakt på din bil är inte jättemycket.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1229240
140 Nm på ts bil och det har jag kört sen min V70N.
Jag kör med en enkel maskin från typ classe,jula same shit.
Funkar bra att lossa om man inte har förlängare på.
När jag ska spänna så trycker jag bara lite så dem drar åt måttligt sen efterdrar jag med momentnyckel.
Det jobbiga är ju att sitta och veva så även om maskinen inte klarar att lossa alltid så kan man lossa ett halvt varv med hylsskaftet.
av baggen
#1229253
Tack för tipset Magnus B. Det var kanske något liknande jag resonerade mig fram till. Att slippa momentet att sitta och veva med typ fälg korset. Lossa muttrarna lite lätt för hand och sen köra maskinen. Och sen omvänt och avsluta med moment nyckel. Kollade upp på volvo cars. Momentet ska tydligen ligga på 135-140 Nm.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1229259
Jag behöver oftast inte lossa förhand men det händer och det oftast om man har besökt en däckverkstad som till sitt försvar säger "jag har moment på muttermaskinen"
Tänkt på att det troligen inte fungerar att använda momentstav till dessa billiga maskiner ifall de inte orkar dra tillräckligt.
Kan även rekomendera en hylsa med plastskydd mot fälgen.
Finns lite olika varianter men jag köpte en på autoexperten som var lite tunnare än dem man köper i 3 pack på Jula t.e.x.
av baggen
#1229263
Men en vanlig moment nyckel funkar väl om det är en lite större modell. Har volvos Portia 19 " till min V 60. Har tänkt på det där med plast klädda hylsor. Men som sagt de får ju inte vara för tjocka. Kommer troligen att köpa Biltemas mutterdragare. Borde ju funka att skruva ur bultarna med i alla fall. Och som sagt dra sista med en moment nyckel till 140 Nm.
Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]

Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]