Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
#1226957
Har sett att man kan köpa keramisk lackbehandling på flaska. I förväg rengör man väl osv. Kan man tex göra detta på enbart motorhuven som är extra utsatt för stenskott osv? Det verkar ju onekligen väldigt bra till billigt pris om man gör det själv hemma i garaget. Ditec säljer tex sin egna coating på flaska.
Användarvisningsbild
av Bosse78
#1226972
Klart det går göra på bara huven. Varför skulle det inte göra det? Sen att det skulle hjälpa mot stenskott kan du nog glömma!
Användarvisningsbild
av Derank
#1226974
Du kan såklart göra det enbart på huven men det hjälper inte det minsta mot stenskott. Har sett att en del marknadsför sina keramiska lackskydd med en hårdhet av 9H och set är såklart bara ett marknadsföringstrick, diamant har H10 och det enda som kan repa en diamant är en annan diamant.

Ska du skydda huven mot stenskottfår du foliera den
av Rolle85
#1226977
så vad är syftet med denna keramiska produkten då?
Användarvisningsbild
av Derank
#1226983
Hållbarheten kanske, i grund och botten är det bara marknadsföringstrick och det finns inget lackskydd som förhindrar stenskott, så är det bara.
av Rolle85
#1226991
Hållbarhet för vad?
Jag clay-bar behandlade bilen igår, jisses vad bra det vsr, lacken så ren och len!
Användarvisningsbild
av Derank
#1226992
Du får ta det med dom som säljer skydden, det finns iaf inget lackskydd som förhindrar stenskott
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1227003
Rolle85 skrev:Hållbarhet för vad?
Jag clay-bar behandlade bilen igår, jisses vad bra det vsr, lacken så ren och len!
Clay ger ofta små repor, glöm inte att polera ytan innan du lägger på ett lackskydd.
Användarvisningsbild
av joel80
#1227014
Jag har keramisk lackbehandling. Fördelen är att smuts inte fastnat lika lätt och man inte behöver gå lika hårt åt lacken när man tvättar för att få den ren och len.

Keramisk till skillnad från vanlig behandling skiljer sig väl endast i hållbarhet. Man ska inte behöva göra om behandlingen på typ 8 år.

Mot stenskott har jag foilerat fronten. Det kan man göra på huven också om man vill.
Användarvisningsbild
av Derank
#1227015
Finns ju såklart inget som håller i 8år utan återbehandling. tänk dig själv slitaget på lacken på 8år av vind och väder och alla tvättar.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]