Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av baggen
#1223267
Vad använder ni för schampo på vintern. Det finns ju olika sorters avfettning. En del lämpar sig ju bättre på sommaren och en del är ju lite bättre för vinterns salt och tjära. Men när det gäller bilschampo finns det dom som är bättre eller sämre till vinterns tvättar?? Tidigare provade jag Smartabs schampo men den här vinter har jag kört med Meguaris gula som jag annars bara har på sommaren. Har funkat riktigt bra.Men resultatet kanske hänger mer på vad man har för avfettning innan. :D
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1223290
Blir något från Meguiars sortiment, året runt, beroende på vad jag har hemma.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1223425
Vilken avfettning som behövs bestäms inte av årstiden utan av smutsen man vill tvätta bort.
Olika schampon har olika egenskaper. Schampon som ger lite extra vattenavstötning är riktigt populära.
Vill jag lägga något extra skydd på lacken efter tvätt väjer jag ett schampo utan vax och annat.

Fick hem ett nytt schampo förra veckan. Angelwax Enigma. Ska även testa Tershine Purify SiO2. Båda schampona ska ge lite extra trevlig yta.
Annars är Carpro reset eller TAC system myctic bubble två favoriter. Båda är neutrala schampon med bra glid, rengörande men utan något som ger något skydd åt lacken.
av angarna
#1223686
Under vintern skummar jag bara på Bilt Hambers Autofoam väntar 5 minuter och blåser sedan av med högtrycket. Salteländet gör ju övrigt onödigt tills marssolen kommer fram. Annars gillas Labocosmeticas Revita som schampoo, följt av Deras Benificia.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1223905
Lobocut skrev:Bästa jag har använt http://www.autodude.se/produkt/losnings ... snow_foam/

Tillsammans med http://www.autodude.se/produkt/foam_lance_dr_dirt_pro/

Foam Lance funkar på min okq8 gör det själv då man kan byta munstycke, dock inte alla som har det.
Byte av lans fungerar där jag tvättar ibland också, riktigt bra! Brukar sätta på en "spolvagn" för att tvätta under.
Dock blir skiljeväggarna lika vita av skum som bilen... :roll:
Användarvisningsbild
av StefanN
#1225025
White skrev:Kör med Turtle Supertvätt på vintern! Har funkat kanon i många herrans år! :)
Minns också den tiden när man körde det....
Tycker man mest drar runt skit i svampen med det, bättre att få ren med avfettning och skum innan man går på med svampen för att ta det sista.
av douglinds
#1225052
baggen skrev:Vad använder ni för schampo på vintern. Det finns ju olika sorters avfettning. En del lämpar sig ju bättre på sommaren och en del är ju lite bättre för vinterns salt och tjära. Men när det gäller bilschampo finns det dom som är bättre eller sämre till vinterns tvättar?? Tidigare provade jag Smartabs schampo men den här vinter har jag kört med Meguaris gula som jag annars bara har på sommaren. Har funkat riktigt bra.Men resultatet kanske hänger mer på vad man har för avfettning innan. :D
Brukar inte gilla Meguiars produkter oftast, tycker de är lite mer riktade åt gubbar med corvette som inte riktigt vet hur man tvättar bilen. Men på vintertid kör jag faktiskt deras "lila" version, NXT - Inget vax i det, samt att det är oerhört bra på att avlägsna kalkfläckar/hårt vatten. Man får ingen extra avrinning av det, men det är starkt, och funkar perfekt för vårat klimat. Det gula skulle jag köra med på sommaren, lite mildare, och med vax i.
För avrinningen har jag keramiskt lackskydd, samt använder alltid en detail spray/sprayvax vid torkning av bilen, så man lägger på ett "Nytt lager" varje gång efter man tvättat bilen.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]