Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Flyfish
#1220640
Ny i detta forum.
Även på bilvård.

Många trådar om lackkonservering men kunde inte finna
något om man kan vaxa ovanpå en lackkonservering.

I mitt fall Diamondbrite konservering/lackförsegling på bilarna.
Tidigare bilar 2 st har jag haft samma konservering men tycks mig uppleva att efter några år ca 3 o ett halvt, speciellt motorhuven
att den sett lite mattare ut, om det sen är stenskott, tvättrepor eller annat som bidraget till det vet jag inte.

Så frågan är om man kan vaxa ovanpå ett sådant skydd utan att förstöra konserveringen/Skyddet ?


//Christer
Användarvisningsbild
av Derank
#1220659
Efter 3år finns det med största sannolikhet inte något kvar av lackskyddet, så polera och vaxa på du bara, det blir garanterat inte sämre
av Flyfish
#1220664
Derank skrev:Efter 3år finns det med största sannolikhet inte något kvar av lackskyddet, så polera och vaxa på du bara, det blir garanterat inte sämre
De lämnar 6 års garanti på denna lackförsegling.
Du menar att det kanske inte fungerar så i verkligheten. ?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1220717
Vad är det för krav på efterbehandling för att garantin ska gälla? I dem flesta fall ingår det ju att man lär göra något för att skyddet ska hålla i många år. För dem har ju en produkt som heter Conserver som dem rekommenderar(?) att man lägger på en gång i månaden.
Användarvisningsbild
av Derank
#1220721
Flyfish skrev:
Derank skrev:Efter 3år finns det med största sannolikhet inte något kvar av lackskyddet, så polera och vaxa på du bara, det blir garanterat inte sämre
De lämnar 6 års garanti på denna lackförsegling.
Du menar att det kanske inte fungerar så i verkligheten. ?
Vad garanterar dom? i min värld är det där bara ett marknadsföringstrix, men du borde ju ha fått med något garanti och skötselkort när du köpte behandlingarna, och jag har ställt frågan förut till olika bolag som lämnat såkallade "garantier" jag undrar vad de lämnar garanti på, men aldrig fått något svar.

Men ring till företaget som gjort behandlingen och säg att lacken käns som ett sandpapper och säg att du ju hade 6års gar och hör vad de säger, det skulle jag ha gjort. De kanske erbjuder dig att putsa upp den for free, vad vet man.
Användarvisningsbild
av Funk
#1220756
Diamondbrite är ett trevligt skydd, jag provade det för några år sedan, men det är inte i närheten att hålla 3 år... Kanske 1 år om man är snäll mot det. Vaxa på du...

/Thomas
av Flyfish
#1220805
Med andra ord om ni har rätt så har man kastat ut 4000kr för ett kanske 2 års skydd.

Skulle vara ganska intressant att få reda på vilka garantier de lämnar som du var inne på Derank.
Jo jag har fått garantilapp där man skall lämna den för översyn en gång om året, en så kallad tvätt
där skyddet skall kontrolleras.

Conserver + schampo levererades efter behandlingen och conservern skall appliceras var ca.4é tvätt eller
en gång i månaden.
Vad conservern gör vet jag inte men det blir någon form av hinna när man har applicerat och sköljt av det.

Det som också är intressant är de växer med svindlande fart finns i nästan hela världen, så står det.
"Diamondbrite finns i över 70 länder med många återförsäljare i varje land, bl.a. 5000 i europa."

Jag har nyligen köpt en XC60 som fått behandlingen och just nu rinner vattnet av bra och ytan känns silkeslen,
kommer att vid minsta tendens av tröghet och att smuts o dyl sätter sig ta kontakt med rekondfirman och höra vad de säger.

Tvättar bilen ofta, efter konstens alla regler kör lite och står i garage så yttre påverkan är liten.

Intressant ämne vi får se hur det går. 8)
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]