Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1218026
Hej

Sett att det finns olika fjädersänkningsattser.

40/40
Och 40bak 60 fram

Dessa 940volvos är lätta bak redan.
BLIR INTE de livsfarliga om man sänker 60fram och 40 bak ?

40/40 runtom är kanske bästa alternativet för bra väghållning ?
Eller är bilen ok sänka mer fram än bak?
Jag tror inte det själv, om man är ute efter väghållning.
Men jag har kanske fel?

Själv tror jag mer på 50mm bak, 40 fram ?
Fast hur skulle man fixa det så?
Kapa kanske kvartsvarv på 40mm sänkfjädrar bak innan montering?
Självklart med lägre sportdämpare till sedan
#1218219
Hej alla,
tack för era svar.

Jag tänkte typ att bilen fick lättare tryck bak, och mer fram med 60/40, vad blir bumpsteer på svenska? :P

Jag hade en slö jävla 240 automat dl as länge sen med nya 16tums hydra hjul.
Den gick inte börna med , den var så slö.
Men efter att jag kapat fjädringen typ 50mm bak 80mm fram så gick det börna i svängar plötsligt HEHE.
Det var som om den vart lättat bak typ, mindre press eller så, som att den lätta bak mer pga mer sänkning fram än bak.
Hmmmm

Det är snyggast med 60mm fram, 40mm bak, men jaja, jag är gubbe nu typ.
Funderat lite extra nu:
Får bli 40/40 runt om, det ger ok komfort fortfarande.
60mm fram blir lite hårdare vilket inte är najs komfortmässigt. Jag är inte ungdom längre HAHA
#1218226
Bumpsteer innebär att när fjädringen jobbar så kommer den styra lite på egen hand.

Sänker man mer fram så kommer det bli lättare att flytta vikten bak. Kapade fjädrar med kortare utfjädring, högre fjäderkonstant och för klena stötdämpare gör också att det bli lättare att tappa grepp i kurvor.
#1218424
Marlboroman skrev:Bumpsteer innebär att när fjädringen jobbar så kommer den styra lite på egen hand.

Sänker man mer fram så kommer det bli lättare att flytta vikten bak. Kapade fjädrar med kortare utfjädring, högre fjäderkonstant och för klena stötdämpare gör också att det bli lättare att tappa grepp i kurvor.
Ahhaa

då tackar man för info.

Ja jag kände detta med 240 massor då.
Den gick inte igenom besiktning med kapade fjädrar, så jag köpte org på skroten,
Då gick det inte burna i svängar.
Men så fort man la tillbaka hemma sänkta fjädrarna, mer kapat fram än bak så blev det lite snurr i bakhjulen igen :)
Är ganska så säker nu på att man inte ska sänka mer fram än bak om man vill ha väghållning :)

Det var attans kul ha den slöa 240in sänkt ändå.
Nuvarande 940 har kraft, den ska få mer kraft även. Vill gärna stanna kvar på vägen till varje pris :)
#1218439
tuuurbo skrev:Är ganska så säker nu på att man inte ska sänka mer fram än bak om man vill ha väghållning :)
Riktigt så enkelt är det inte eftersom man kan kan ändra hur över-/understyrd bilen blir genom att ändra höjd fram och bak. Sedan beror det ju på vilka hjul bilen driver också då det i vissa fall är önskvärt att sänka mer fram än bak.
#1218863
Sänka med bara fjädrar (kapade också för den delen) på slitna original dämpare ger dig inte väghållning, bara ett fräsigare utseende. Snarare att du får sämre väghållning på det sättet.
Ska du sänka med bättre väghållning så är det kombo med dämpare+fjädrar (inte kapade diton) avsedda för specifik bil som är mer aktuellt, och då givetvis även med friskt chassi i övrigt. 40/40 eller 50/60 har inget extremt samband med väghållningen i sig att göra då höjden mer bara reglerar tyngdpunkten. Givetvis är låg tyngdpunkt att föredra, men det är lite mer invecklat än så när det gäller väghållning.
Sen spelar krängningshämmare, däck, bussningar, hjulvinklar etc in också för väghållningen i sig.

Ska du gå all-in så byter man rubbet i chassit och kombinerar det med ordentliga coilovers ihop med corner weight, däck, vinklar m.m.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]