Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av kicken
#1216790
Hej en 2015 xc60 r-design 6800mil med skinstolar och jag tycker dom börjar bli slitna / repiga efter bara några månades? lägger upp lite bilder, har använt mig av leather masters kit för o göra rent / smörja in dom, men finns det bättre medel, är det bara så att stolarna slite och får märken? hur ofta sköter ni om era stolar, och vad använder ni?


Bild

Bild

Bild

Bild

tack på förhand
Användarvisningsbild
av Perra83
#1216855
Jag har än så länge bara behövt gjort rent mina stolar efter 3800mil. Det syns lite slitage på någon sömm och framtill på båda framstolarna. Det går att köpa lite läderfärg och lägga i om det blir för jävligt. Skinn i Volvo är inte mycket bättre än så här.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1216874
Jag använder Meguiars GC Leather Cleaner och GC Leather Conditioner typ varannan månad.
Har även en flaska Meguiars Gold Class Rich Leather, men den har jag inte testat än.
Bilen har gått 3200 mil, men stolarna känns, ser ut och upplevs nästan som dag 1, inget slitage alls men något, något lite blankare än när de var nya.
Användarvisningsbild
av Derank
#1216884
Jag har aldrig gjort annat än torkat mina stolar med lite vatten/rengöringsmedel och en mf duk. Det är lackerat läder och allt smörj dy kletar på dom kommer bara att lägga sig som en fet hinna. min åsiktm men vill du smörja in så gör det,men för att hålla ett skin snyggt ska man hålla det rent.

Nu slits det såklart med tiden.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1216932
Jag har likt Derank inte hittat någon smörja jag tycker tillför något i och med att ytan ändå är lackad. Lite som billiga läderskor - det går att smörja hur mycket man vill men när lacken spricker det ser illa ut ändå.

En ordentlig rengöring återställer känslan av nytt läder även i min gamla bil, bortsett från där lacken spruckit och lädret under nötts då.

Att använda högkvalitativt läder i en hel bilklädsel skulle kosta skjortan även om resultatet förmodligen skulle bli fantastiskt. Därför tror jag Tesla är helt rätt ute med sin "skinnklädsel", det finns bättre möjligheter att skapa ett material på stor skala som håller måttet då.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1216944
SBergdahl skrev:Jag har likt Derank inte hittat någon smörja jag tycker tillför något i och med att ytan ändå är lackad. Lite som billiga läderskor - det går att smörja hur mycket man vill men när lacken spricker det ser illa ut ändå.

En ordentlig rengöring återställer känslan av nytt läder även i min gamla bil, bortsett från där lacken spruckit och lädret under nötts då.

Att använda högkvalitativt läder i en hel bilklädsel skulle kosta skjortan även om resultatet förmodligen skulle bli fantastiskt. Därför tror jag Tesla är helt rätt ute med sin "skinnklädsel", det finns bättre möjligheter att skapa ett material på stor skala som håller måttet då.
Ja, Volvo skulle vara lite mer Bentley... :-)-)

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 5-11392813
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1216953
fjohan82 skrev:
SBergdahl skrev:Jag har likt Derank inte hittat någon smörja jag tycker tillför något i och med att ytan ändå är lackad. Lite som billiga läderskor - det går att smörja hur mycket man vill men när lacken spricker det ser illa ut ändå.

En ordentlig rengöring återställer känslan av nytt läder även i min gamla bil, bortsett från där lacken spruckit och lädret under nötts då.

Att använda högkvalitativt läder i en hel bilklädsel skulle kosta skjortan även om resultatet förmodligen skulle bli fantastiskt. Därför tror jag Tesla är helt rätt ute med sin "skinnklädsel", det finns bättre möjligheter att skapa ett material på stor skala som håller måttet då.
Ja, Volvo skulle vara lite mer Bentley... :-)-)

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 5-11392813
Synd att bilar med lyxiga material måste ha så ful design bara.. Jag tycker såna interiörer är ungefär lika smakfulla som en rappar-crib ;)

Bentley verkar för övrigt också vara på jakt efter syntetmaterial - de lär ju kunna skaka fram något som är riktigt bra med tanke på vad det får kosta.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1216973
https://www.liquidleather.com/-c57/cond ... 250ml-p157

Detta används av många Jaguarägare, så även av mig. Kletar inte och luktar läder. Jag kommer troligen aldrig att byta bort detta mot något annat.
Alla jag rekommenderat detta till har slängt allt annat dom använt och gått över till detta.

Svärsonens far har en V70 med beige skinnklädsel som färgats blått av jeans. Han hade den inlämnad hos en firma som snyggar till skinnklädslar i deras lastbilar och dom vägrade/vågade inte ge sig på sittdynan. Svärsonen, som fått en flaska av mig, gned lite lätt på sittdynan och skinnet återtog genast sin forna färg. Hans far tappade bokstavligen hakan och gick loss på resten av sätena. Det blir helt enkelt riktigt riktigt bra! :D

Nackdelen är att ni troligen måste beställa det från England. Det finns eventuellt att få tag på hos någon som säljer begagnade Jaguarer här i Skåne.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]