Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Luffarsson
#1211163
Hej!

Var på Mekonomen nyss för däckbyte och visade sig att jag måste fixa nya vinterdäck.

På Mekonomen sa de att det går på 6500 att köpa nya och få dem färdiga på plats.

Jag brukar dock beställa delar via autodoc.se då skilladerna i priser brukar bli hutlösa mellan att köpa via svenska verkstäder. Nu sa killen på Mekonomen att om jag ska beställa så ska jag se till att det är "nordisk standard", då det finns risk att det blir "isbana" annars.

De billigaste, dubbade vinterdäcken jag hittar på autodoc är dessa,
https://www.autodoc.se/dack/federal-471 ... 6-c20i6afe

är det något som håller i Sverige? Om inte, hur vet jag om de är tillräckligt bra för svensk standard?

MVh,
Luffarsson
Senast redigerad av 1 Luffarsson, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1211166
Du vill ha bra däck anpassade för nordiska förhållanden. De billigaste däcken brukar sällan vara just bra däck, oavsett typ.

Kolla vilka som placerat sig bra i tester och köp sådana. Du sparar fortfarande en hacka jämfört med att köpa samma däck hos Mekonomen. BytHjul har en sammanställning av olika tester om du vill göra det lätt för dig.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1211167
Jag kan bara prata efter egna erfarenheter, tycke och smak: Skulle aldrig lägga på detta däck på min bil.
Har aldrig hört talas om märket, vet inte vad det "går för" när det väl gäller...
Jag föredrar Nokian vintertid, dyrare ja, men däcket är enda livlinan mellan dig, ditt sällskap och vägen.

Ska du åka dubbat, kika på dessa te.x.: https://infosite.se/Dubbdack/576167/Nok ... 0R16%2094T

Tänk bara på att du får rätt belastningsindex på däcket, vad du än till slut väljer.
av Luffarsson
#1211173
Nu vill jag nog hellre köpa begagnat än helt nya..

Han på mekonomen skrev upp -bredd 205, Höjd 55, Diameter 16. Måste det vara dessa EXAKTA mått, eller hur funkar det, går det att strecha neråt eller uppåt något?
Användarvisningsbild
av Någonting
#1211174
Det där verkar inte vara vinterdäck överhuvudtaget (oavsett vad sidan hävdar). "Kan dubbas" brukar betyda Mud+Sand-däck som går att sticka dubb i, inte vinterdäck ("riktiga" vinterdäck kommer fördubbade då dubbarna fästs under tillverkningen inte efteråt).

Det verkar inte heller dyka upp om man tittar på den här listan: http://www.stro.se/wp-content/uploads/2 ... verige.pdf
Det i sig måste inte betyda att däcket inte är ett riktigt vinterdäck, men det hjälper inte precis i fallet.

Om det är en sak som du inte ska snåla med på bilen så är det däcken, allting annat är sekundärt. Däcken är väl nästan det som påverkar upplevelsen mest (säkerhet, körglädje, ekonomi och komfort).

Dessutom så tenderar premiumdäck att hålla längre vilket brukar göra att vinsten i lägre inköpspris äts upp av kortare livslängd.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1211175
Luffarsson skrev:Nu vill jag nog hellre köpa begagnat än helt nya..

Han på mekonomen skrev upp -bredd 205, Höjd 55, Diameter 16. Måste det vara dessa EXAKTA mått, eller hur funkar det, går det att strecha neråt eller uppåt något?
Det beror på vad du har för fälgar och bil till däcken. Det går ofta bra att stega uppåt eller nedåt ett eller ett par steg, men då måste vi veta vad du har för bil.
av Luffarsson
#1211189
Någonting skrev:
Luffarsson skrev:Nu vill jag nog hellre köpa begagnat än helt nya..

Han på mekonomen skrev upp -bredd 205, Höjd 55, Diameter 16. Måste det vara dessa EXAKTA mått, eller hur funkar det, går det att strecha neråt eller uppåt något?
Det beror på vad du har för fälgar och bil till däcken. Det går ofta bra att stega uppåt eller nedåt ett eller ett par steg, men då måste vi veta vad du har för bil.
En Volvo V50. Fälgar... ja bra fråga. Där tar nog min kompetens slut.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1211200
Om du har nuvarande fälgar som du vill kunna återanvända så är det viktigt att du vet vad du köper för däck.

Det du säkert kan ändra på om du redan har fälgar är höjden (det som kallas 55 på däcken du tittar på).

Du kan absolut inte ändra på däckets hål-storlek (som på däcket ovan är 16 tum) om du redan har fälgar i den storleken.

Vad sitter det för däck på fälgarna som du har nu?
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1211216
Luffarsson skrev:Hej!

Var på Mekonomen nyss för däckbyte och visade sig att jag måste fixa nya vinterdäck.

På Mekonomen sa de att det går på 6500 att köpa nya och få dem färdiga på plats.

Jag brukar dock beställa delar via autodoc.se då skilladerna i priser brukar bli hutlösa mellan att köpa via svenska verkstäder. Nu sa killen på Mekonomen att om jag ska beställa så ska jag se till att det är "nordisk standard", då det finns risk att det blir "isbana" annars.

De billigaste, dubbade vinterdäcken jag hittar på autodoc är dessa,
https://www.autodoc.se/dack/federal-471 ... 6-c20i6afe

är det något som håller i Sverige? Om inte, hur vet jag om de är tillräckligt bra för svensk standard?

MVh,
Luffarsson
Dubbfria, gjorda för central och södra Europa... Jag skulle nog hoppa över dem...

http://www.federaltire.com/en/products_ ... tail_sn=39

.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]