Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1208209
Då det säkert är fler som funderar på ceramisk lackbehandling, och eftersom jag inte har hittat särkilt mycket om Ditec Ceramic Ultra, så tänkte jag dela med mig lite av mina erfarenheter så här initiellt.

Haft bilen sen slutet av september, och fick den behandlad innan leverans med Ditec Ceramic Ultra. Först var jag lite besviken, jag trodde lacken skulle bli så hal att man lixom gled av den om man tog på den. Det var den inte. Dessutom ser man fortfarande originallackens "vågor" som all lack har, det trodde jag heller inte. Och jag tyckte inte att vattnet rann av den riktigt så som på diverse videoklipp man har sett (där vattnet bara rinner av och lämnar en helt torr yta). Jag fattade inte riktigt meningen med det. Snackade med några på Volvo om det, och också ute på Ditec. De försäkrade mig om att jag skulle förstå när jag tvättade bilen.

För det första samlar den MYCKET mindre smuts än en obehandlad bil = du kan köra längre mellan varje tvätt. För det andra är den ruskigt mycket lättare att tvätta. Efter normal körning ett par veckor spolade jag bara av den med högtryckstvätt och den var helt ren! Efter en långkörning i all slags väder, hade den stora saltavlagringar längs sidorna och speciellt runt hjulhusen. Lät detta sitta på en vecka för att det skulle få samla massa smuts. Sprayade på ett fint lager med avfettning, väntade 3 min och spolade av den. Helt HELT ren! Inte ens trafikfilm kvar. Bara att torka av för att inte få vattenfläckar så är det klart.

Med andra ord, kan varmt rekommendera ceramisk lackbehandling!
#1208215
Ja det är lika kul varje gång att tvätta bilen när man har bra skydd. Jag brukar blåsa bilen torr efter tvätt för få bort vatten ur speglar, lister mm. Efter det är det inte många droppar kvar på lacken att torka bort.
#1208238
Keramiska lackskydd är riktigt trevliga! Även om Ditec nu inte är något över medel, så är det klart bättre än bara vax eller en oskyddad bil.

Kan dock flika in med en varning, att bara avfetta+spola av bilen och sen torka kanske fungerar de första gångerna, men jag kan lova dig att du måste även tvätta den som en vanlig människa sen också, man får bort kanske 95% av skiten, men den sista 5% måste tas bort med "beröring" - Hur bra skydd man än har. Torkar man bara av den kommer du inom kort ha stans repigaste bil, typ.

Charmen är ju dock att om man inte har tid att tvätta, sväng in på närmaste gör-det-själv hall, avfetta, spola av, kör sedan med tryckluft för att torka av den. Så har man en "95%" ren bil på typ 15 min, det är en fröjd!
#1208569
Jag har hört att man inte ska använda avfettning på lackförseglade bilar. Att det löser upp själva skyddet också.

Själv tvättar jag min genom att noggrant spola bort all smuts med högtryck och sedan glansschampo med tvättsvamp och spola av och torka.
Bilagor
8C352385-BA8C-4C34-839A-5D3E4A2EEEFF.jpeg
8C352385-BA8C-4C34-839A-5D3E4A2EEEFF.jpeg (656.23 KiB) Visad 8258 gånger
#1208636
Som Perra säger, lacksskydd klarar avfettning - I alla fall ett keramiskt. Nästan omöjligt att få bort ett lackskydd med ett annat sätt än mekaniskt, dvs typ polera bort det. Vet att blandningen "saltbilarna" lägger på vägarna på vintern biter rätt hårt på vissa lackskydd, nån slags antifreeze i det som skyddet inte gillar. Annars står de emot det mesta.
#1211398
Jag betalade 6800kr för en XC90, det bör vara ett riktmärke för en XC60. Jag har haft en hel del lackkydd genom åren på tidigare bilar (Mr Cap, PPS, Ditec Orginal) Ceramic Ultra är i en helt annan klass enligt mig. Bilen är väldigt lättvättad och en lyster i lacken som jag inte upplevt med tidigare lackskydd.
#1239340
jag har på min bil Ditec Ceramic Ultra och håppas att det blir varmare framåt så jag kan tvätta den
- undra vilken avfettning skal man använder , har läst att man skal har en pH neutral produkt men vilken skal man har
- om jag blir sugen att vaxer bilen , kan man gjöra det på en Ditec skyddat bil , om man kan , vilken vax skall man köper

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]