Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1218456
SBergdahl skrev:
peckapecan skrev:Jag har nu avverkat cirka 150 mil med mina 205/60-16 9òr med 2,3kg lufttryck på mycket varierande underlag.
Lite lågt tryck va? Kan ju påverka körkänslan.
Var det jag tänkte med...
#1219742
Sveina skrev:
SBergdahl skrev:
peckapecan skrev:Jag har nu avverkat cirka 150 mil med mina 205/60-16 9òr med 2,3kg lufttryck på mycket varierande underlag.
Lite lågt tryck va? Kan ju påverka körkänslan.
Var det jag tänkte med...
Har ökat till 2,5kg för att prova och nu är det + grader och vatten på is före.
Tycker mig inte känna någon större skillnad i grepp, däremot blev det bättre ang spårningen.

Får se hur det känns när tempen dyker
#1219759
peckapecan skrev: Har ökat till 2,5kg för att prova och nu är det + grader och vatten på is före.
Tycker mig inte känna någon större skillnad i grepp, däremot blev det bättre ang spårningen.

Får se hur det känns när tempen dyker
[/quote][/quote]
Vad tycker Volvo att trycket ska vara? På min äldre och 200 kg lättare V70 anger Volvo 2,8 för 205/55-16. Jag kör närmare 3 sommar som vinter men har då valt smalare däck som vinterdäck (195/60-16). Det är stabilt både tomt och med hög last. De här bilarna och kanske ännu mer den nyare plattformen du har ska ju vara väldigt spårstabila om allt står rätt till.
#1219780
Dom rekommenderar allt från 2.3 bar upp till 2.9 bar, beroende på last och hastigheter.

Fast även jag gillar att ligga på lite högre tryck än dom rekommenderar, känns som att styrning etc blir mer distinkt. Fast man ska ju inte överdriva heller, om man inte gillar att slita fel på däcken ;p
#1219828
Steffe3 skrev:Dom rekommenderar allt från 2.3 bar upp till 2.9 bar, beroende på last och hastigheter.

Fast även jag gillar att ligga på lite högre tryck än dom rekommenderar, känns som att styrning etc blir mer distinkt. Fast man ska ju inte överdriva heller, om man inte gillar att slita fel på däcken ;p
Jag gillar att flyga över vägbanan så 3 bar jämt är förjävla bra! :lol:
#1220200
Har äntligen fått mina hakka 9or.
Rullat 150 mil än så länge så jag har inte testat så mycket.
Upplever ljudet som högre än tidigare hakka 8orna.
#1220595
Skulle få Hakka 8or på min bil. Men säljaren var snäll och fixade 9or åt mig istället (då jag önskat det)

Har endast kört med 7or innan, och upplever vägljudet från dessa som väldigt högt. Speciellt runt 54-55km/h - Då blir det nästan resonans i bilen, och däcken "sjunger" - Dock har det hänt mindre och mindre nu under de 50 milen jag kört sen jag fick bilen. Antar att när dubbarna går till sig lite så försvinner detta.

Grymt grepp både på snö och isgata. Har inte haft så här bra vinterdäck innan så det är markant skillnad jämfört med andra märken.

Igår var det ca -4 grader och regn, så när jag slutade jobbet var det 1cm is på gatorna i stan. Lämnade andra bilar i röken vid rödljus, speciellt tvåhjulsdrivna. Hann nog komma 200-300m innan de hann lägga i tvåan.
#1226047
joel80 skrev:också stor skillnad på vinterdäck!

De Hakka8 jag nu har, och har haft i 2 vintrar innan, har inte tappat en dubb av vad jag kan se! Tidigare vinterdäck jag haft har jag tappat dubb från varje vinter. Inte så att dom tappar överdrivet mycket, men klart märkbar skillnad med nuvarande.
Mina Hakka 8:or köpte jag dec 2013, 6mm kvar på dom, o sista vintern för dom nu. Samma här, alla dubb kvar. Underbara däck. Står i valet o kvalet att köpa samma lika, eller Hakka 9...
#1226256
Jag kör 2,8 bar i mina. Testade 2,9 och då blev resonansen väldigt markant så jag sänkte igen.

Får lägga ut ett nytt inlägg till helgen, men för att sammanfatta så har vi ju nu fått lite snö och jösses vilket grepp. AWD och hakka 9 är en oslagbar kombination om man vill ta sig fram :)

Med vänlig hälsning
Anders
#1226353
Brainy skrev:Jag kör 2,8 bar i mina. Testade 2,9 och då blev resonansen väldigt markant så jag sänkte igen.

Får lägga ut ett nytt inlägg till helgen, men för att sammanfatta så har vi ju nu fått lite snö och jösses vilket grepp. AWD och hakka 9 är en oslagbar kombination om man vill ta sig fram :)

Med vänlig hälsning
Anders
Funkar klockrent med 2WD också! ;) Tyvärr funkar det sämre med 2WD när man skall försöka dra upp 940-kids ur diken i uppförsbacke. Det har jag hunnit med att prova denna vintern. Men annars är jag supernöjd med mina 9or, kör dock lite mer tryck i mina än vad du gör. Jag kör på 3 bar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]