Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1207705
När det blir dax att lägga på sommardäcken till våren kommer jag av allt att döma behöva nya däck.
Vet inte varför den har slitit ner däcken så pass, men det är nog flera faktorer som har inverkan... :roll:

Nåväl, står inför valet av märke. Nu sitter det Continental på, vilket det inte blir igen.
Har istället sneglat mot följande:

Yokohama V701
Fulda SportControl 2
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
Pirelli P-ZERO
Dunlop Sport Maxx RT2

Aktuell dim 235/40/18.

Däcket från Dunlop är ett NST-däck, dvs Noise Shield Technology. Det ska visst vara något skum/matta i däcket som dämpar ljudvolymen...

Någon som har erfarenheter av däcken/tillverkarna som är uppräknade?
Jag har kört både Pirelli och Goodyear tidigare vilket har funkat bra, men ibland vill man ju kanske testa något nytt.

Kom gärna med idéer och tankar i ämnet, tex körupplevelse, slitstyrka etc .
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1207882
Jag tycker att Pirelli bullrar och slits fort. Gillar inte dom.
Jag har aldrig blivit besviken på Michelin, och la på det fram på min V60. Nu han jag inte köra mer än några hundra mil innan jag sålde den. Däcken som blev utbytta var Continental. Michelin däcken var något tystare, men jag hade kanske hoppats på att dom skulle vara ännu tystare. Dom andra du nämner har jag ingen erfarenhet av men är lite nyfiken på Good Year.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1207951
Hade Continental sport contact 3 på min gamla V60 i 18" och dom höll bra.
Bättre blev det med Bridgestone Potenza S001 i 19". Min däckhandlare ville att vi skulle lugna oss till våren med att välja sommardäck. Jag sa till honom att jag vill ha sådana som just tar bort vägljud. Vi får se vad det blir.
Finns även S007 som ser balla ut.

Men jag funderar på varför vi kör omkring på dessa Sportdäck när det finns enklare som duger mer än väl till landsvägskörning. Touringdäck är billigare och har säkert bättre komfort?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1207957
Sportdäcken är förmodligen lönsammare att sälja än standarddäck så de pushas hårdare. Särskilt med låg profil. Men finns de bra standarddäcken som Efficientgrip eller Michelins Energy Saver i rätt dimensioner?

Jag har hört flera som klagat på bullriga Bridgestonedäck. Men det kan ju variera rätt bra med olika dimensioner och bilar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1209219
Tack för era reflektioner. Få klura lite till hur jag ska göra...
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1209255
fjohan82 skrev:Tack för era reflektioner. Få klura lite till hur jag ska göra...
Vadå? Du har fått så bra råd, så det kan väl inte vara så svårt! Bestäm dig nu! :lol: :lol: :wink:

Ta inte Golden Boy bara. Dom är inte bra.
av angarna
#1209520
Kan bara säga att vill du ha de bästa så tar du Michelin Pilot Sport 4. Talar av egen erfarenhet, fästet i regn är makalöst. Skillnaden mot de Bridgestone Potenza S001 som bilen levererades på är som natt o dag. Speciellt i väta.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]