Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OskarOskarsson
#1205322
Hej!

Jag var och hämtade en ny XC60 Classic R-Design i förrgår
(exakt 27 veckor efter jag beställde den :) ).

Jag har aldrig haft bil förr (fast 57 år gammal) och undrar
nu hur jag bäst tar hand om bilens yttre, dvs vaxning och
dylikt?

En granne sade mig att man kan få hela bilen belagd med
något slags skyddande blankt skikt som gör att man bara
behöver spola av den sedan, stämmer det?

Mvh
Användarvisningsbild
av Hioda
#1205328
Jag rekommenderar en lackförsegling och rostskyddsbehandling. Det finns massor med brister i Volvos rostskydd som seriösa firmor rättar till.
Kontrollera även att hjulhuskanter har stenskottsskydd runt hela kanten där kanten består av plåt. Du kan även lägga på film där det är plast men då mest för att skydda lacken.
Högtryckstvätta aldrig bilen. Högtrycken pressar in vatten på onödiga ställen där det tar lång tid att torka ur.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1205351
Och underhåll lacken med Meguiars Quick wax eller liknande, tar du på det var sjätte till åttonde vecka eller så kommer du ha områdets mest lätttvättade och finaste bil.

Kan rekommendera att vaxa fälgarna då med så håller de sig fina med.

Skinnklädseln är ju bra att underhålla med, finns ett kit hos din Volvo ÅF, kan säkert köpas liknande på en soffbutik om man så vill.

Hur som lycka till :-)-)
av douglinds
#1205415
Nu vet jag inte var du bor - Men många av de seriösare firmorna har oftast "nybilspaket" - Då bilen (oftast) är relativt oskadd och repri så gör de en lättare enstegspolering, och lägger sedan på ett lackskydd till ett förmånligt pris.

Bor du i närheten av stockholm finns en av sveriges bättre firmor där. Lägger även upp mycket youtubeklipp om man vi kolla på deras arbete.

Jag bor ett par timmar från Stockholm, men funderar på att låta dem göra jobbet ändå, då de är en av de få så pass seriösa firmor jag hittat i någon närhet.

Best Drive Täby: https://bestdrivetaby.se/bilvard.htm
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCXIG_B ... QRw/videos

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]