Hur sänker man en 940 med delad 960 bakaxel?

Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer


Hur sänker man en 940 med delad 960 bakaxel?

Inläggav tuuurbo sön 15 okt 2017, 19:18

Hej

Jag går i tankar inför framtida grejjer och undrar lite lätt över det ämnet handlar om

Köper man sportdämpare 940 fram, och sen 960 bak?
Delad bakaxel, finns det olika? 960? V90? S90? . 760 är gammalt, så gamla bakaxlar vill jag inte ha
Vilket passar bäst till 944?
Är det mycket jobb? Måste man modifiera mycket? Är det även bromskivor och ok med mera som måste ändras till rätt?
Och sen i framtiden måste man tänka på att det är typ 960 axel om man behöver köpa nya hjullager bak? inte passar 940 sen va? HEHE
Blir det olika även på 944 och 945?
Kanske blir en kombi även, vet inte , tänkt göra detta på nästa 9ser turbo jag köper i Februari-April 2018

Kul veta hur man ska gå väga.

Finns dessa delade axlar med olika utväxlingar även?
Kommer själva axeln som går in i bakaxeln passa , huvud-drivlina eller vad det kallas som går i mitten på bilen, kardanaxel kanske?, eller måste även den bytas?
Är det olika på Manuell låda och automat även?
https://shop.klracing.se ” Biltema Bildelaronline24.com
Användarvisningsbild
tuuurbo
Däckkrängare
 
Inlägg: 230
Blev medlem: sön 27 aug 2017, 14:45
Kör: 944 ltt ++ 97a



Re: Hur sänker man en 940 med delad 960 bakaxel?

Inläggav White sön 15 okt 2017, 20:02

Finns MK I och MK II delade axlar till 960, även med olika utväxling om jag inte minns fel.

TROR inte att originalkardanen kommer passa, men är inte säker!

Kardanen skiljer på manuell och automat.
White
Volvofanatiker
 
Inlägg: 7537
Blev medlem: ons 07 dec 2011, 18:27
Ort: Skåne
Kör: Herrgårdsvagn

Re: Hur sänker man en 940 med delad 960 bakaxel?

Inläggav tuuurbo fre 27 okt 2017, 17:48

Hej

Vilken av dom föredras för bäst hållbarhet? Vid trimmad 940
Samt vilka utväxlingar om någon vet?

Kanske en som går i låga varv i högrefart
Det låga får man boosta med bättre turbo.
kAN MAN komma ner i varv med en viss bakaxel vid 110blå? nu varvar det över 2tusen.
Skulle vara kul komma under 2k varv lite på stora motorvägar med manuel M90
även med automat sen.

Grupp A kam skulle kunna bli trevligt då och bättre turbo, om man fick en bakaxel som går lägre varv högfart.

Man måste köpa kardanaxeln även?
Den passar i fronten på M90 940, eller automat 940 ?
https://shop.klracing.se ” Biltema Bildelaronline24.com
Användarvisningsbild
tuuurbo
Däckkrängare
 
Inlägg: 230
Blev medlem: sön 27 aug 2017, 14:45
Kör: 944 ltt ++ 97a

Re: Hur sänker man en 940 med delad 960 bakaxel?

Inläggav White fre 27 okt 2017, 19:10

Vet inte det där med bakaxlarna då jag inte har någon erfarenhet av dom.

Vad gäller kamaxel hade jag satsat på original A eller V-kam, det kommer du långt med och mycket billigare.
White
Volvofanatiker
 
Inlägg: 7537
Blev medlem: ons 07 dec 2011, 18:27
Ort: Skåne
Kör: Herrgårdsvagn



Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Återgå till Bilvård, styling och väghållning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster