Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1201886
Någonting skrev:
Någonting skrev:Man bör inte se europeiska friktionsdäck som snö eller is-däck alls. Man bör snarare se dem som kallvädersdäck som är gjorda för torrt och blött underlag i temperaturer under 10 grader.
Men nu handlade tråden om centraleuropeiska mot nordiska rent generellt och att klaga på det jag skrev för att ett däck är bra är väl inte direkt rätt.
Det jag reagerade på var att du "sågade" europeiska friktionsdäck "rakt av". Det finns dåliga, och bra. Även dubbdäck finns ju bra, och dåliga. Sedan anser jag att däcktester inte är allenarådande. Jag tror nämligen att verkliga livet ute på vägarna kan visa helt andra egenskaper.
#1201891
Jag har vid ett flertal tillfällen fått hyrbilar i Tyskland med vinterdäck monterade som inte varit klassade för bilens högsta hastighet.

Det brukar vara en fin skylt där det står "Winterreifen", så att man är medveten om att det inte är någon bra ide med riktig fortkörning.

Jag är rätt säker på att man inte behöver oroa sig för hastighetsklassningen på vinterdäck på autobahn -- så länge du har vett nog att köra långsammare än klassningen. Jag har kört igenom Tyskland med både Q och H däck.

När det gäller Europeiska vs Nordiska friktionsdäck så beror det på var och hur bilen används. Kvalitetsdäck av bägge sorterna fungerar bägge -- men med olika styrkor och svagheter. Jag kan tänkga mig bägge, och väljer beroende på hur jag tänkt använda bilen.
#1201971
fjohan82 skrev:Jag kör på Nokians centraleuropeiska WR A4 i dim 235/45/17.
De fungerar precis lika bra som de R2 jag hade på min V50, dessutom är de godkända för typ 240 km/h.
Kul att du skriver det!!
Till senaste V60 köpte ja begagnade Nokian WR G2 225/50 17 för att jag ville ha fälgarna och i väntan på att Nokian skulle släppa en uppföljare på R2. Det har blivit två vintrar med WR G2. Jag är skitnöjd!! Bilen har såklart INTE behövt stå p.g.a väder! Ett par gånger har det varit glashalt men även då tyckte jobbpolaren att det var skithalt med hans XC70 med Hakka 7/8 däck.

Det tar emot att köpa nordiska för europeiska går så fantastiskt stadigt och fint.
Jag frågar sambon verkligen dagligen om det har varit halt och har gjort det sedan vi började köra dubbfritt vintern 2012. Inte en handfull gånger har hon tyckt att det varit halt. Hade hon klagat på att bilen sladdar eller uppträtt otäckt hade jag bytt till dubbade Nokian direkt.
#1201981
Slog till på Michelins Alpin 5 - det får bli lite av ett experiment under vintern...

Nån som har erfarenhet av just detta däck?

Jag har efter att ha läst diverse tester förstått att just dimensionen på däcket kan påverka egenskaperna ganska mkt., att ett däck som blir testvinnare i 16" inte alls presterar lika bra i 17" - det förvånade iaf. mig lite.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]