Nordiska friktionsdäck kontra europeiska friktionsdäck?

Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer


Nordiska friktionsdäck kontra europeiska friktionsdäck?

Inläggav C302008 ons 04 okt 2017, 06:02

Nu när vintersäsongen nalkas så är det dags för nya vinterdäck och jag står med valet mellan nordiska eller europeiska friktionsdäck.

Då jag kör en hel del med bilen på kontinenten prioriterar jag egenskaperna för torrt väder och regn samtidigt som jag vill att det ska funka i Sverige dugligt även på is och snö - en kompromiss med andra ord. Nån som har erfarenheter kring t.ex. Michelin Alpin på svenska vägar?

Om jag skulle välja nordiska friktionsdäck är det någon som vet hur tyska polisen ställer sig till däck med lägre hastighetsindex - blir det till att promenera? Det finns väl inte nordiska friktionsdäck i t.ex. 210km/h index?
C302008
Övningskörning
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 04:15



Re: Nordiska friktionsdäck kontra europeiska friktionsdäck?

Inläggav SBergdahl ons 04 okt 2017, 06:13

Det blir väl den vanliga frågan om du har möjlighet att låta bilen stå de dagar det verkligen är dåligt väglag. Men än viktigare än med nordiska friktionsdäck.

Michelins nordiska X ICE finns med H i index. Men något med högre har jag inte sett.
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: Nordiska friktionsdäck kontra europeiska friktionsdäck?

Inläggav Någonting ons 04 okt 2017, 06:52

Man bör inte se europeiska friktionsdäck som snö eller is-däck alls. Man bör snarare se dem som kallvädersdäck som är gjorda för torrt och blött underlag i temperaturer under 10 grader.

Var beredd på att du får låta bilen stå på samma sätt som om du hade sommardäck om det råkar vara snö eller is ute.
Någonting
Däckkrängare
 
Inlägg: 200
Blev medlem: sön 20 mar 2016, 16:15
Ort: Alingsås
Kör: Volvo V70 -06

Re: Nordiska friktionsdäck kontra europeiska friktionsdäck?

Inläggav drbrain ons 04 okt 2017, 07:31

Jag har kört med europeiska vinterdäck i snart 15år och inte haft några problem.
Man får ju anpassa sig efter väglaget, men det får man ju oavsett vilka däck man har!

Senaste vintern var det ju snö/is typ 1-2dagar resten torrt eller blött..
--
Volvo XC70 T6 AWD Summum Polestar MY12
Volvo V70 2.5FT Momentum MY10
drbrain
Däckkrängare
 
Inlägg: 172
Blev medlem: ons 11 jul 2012, 21:23
Ort: Helsingborg
Kör: Volvo XC70 T6 AWD P* MY12

Re: Nordiska friktionsdäck kontra europeiska friktionsdäck?

Inläggav ThomasT ons 04 okt 2017, 07:45

Någonting skrev:Man bör inte se europeiska friktionsdäck som snö eller is-däck alls. Man bör snarare se dem som kallvädersdäck som är gjorda för torrt och blött underlag i temperaturer under 10 grader.

Var beredd på att du får låta bilen stå på samma sätt som om du hade sommardäck om det råkar vara snö eller is ute.

Om man tex tittar på Continental så är det inte alls så stor skillnad mellan deras Contiwintercontact(europeiskt) och Contivikingcontact(nordiskt). Volvo originalmonterar ofta tom Contiwintercontact när man beställer vinterdäck(så var det på min C30). Att Contiwintercontact skulle vara något "kallvädersdäck" är inte sant.

.
Crystal vit V60 Ocean Race -16
Brilliantblå C30 R-design *såld*
Användarvisningsbild
ThomasT
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1435
Blev medlem: ons 15 jul 2009, 12:10
Ort: Nacka - Saltängen
Kör: V60 Ocean race -16

Re: Nordiska friktionsdäck kontra europeiska friktionsdäck?

Inläggav fjohan82 ons 04 okt 2017, 07:57

Jag kör på Nokians centraleuropeiska WR A4 i dim 235/45/17.
De fungerar precis lika bra som de R2 jag hade på min V50, dessutom är de godkända för typ 240 km/h.
Användarvisningsbild
fjohan82
Volvotok
 
Inlägg: 2349
Blev medlem: mån 24 mar 2014, 23:18
Ort: Saltsjöbaden
Kör: V60 D4 aut. Summum MY17 Electric silver

Re: Nordiska friktionsdäck kontra europeiska friktionsdäck?

Inläggav SvenB ons 04 okt 2017, 08:46

Någonting skrev:Man bör inte se europeiska friktionsdäck som snö eller is-däck alls. Man bör snarare se dem som kallvädersdäck som är gjorda för torrt och blött underlag i temperaturer under 10 grader.


Har du någon som hest erfarenhet att detta ditt påstående stämmer? Och då menar jag, egen erfarenhet inte någon "RobertColling" artikel. Jag har de senaste 11 vintrarna kört på europeiska friktionsdäck, så jag kan säga att det inte stämmer. ??:-/
//Sven
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo
Användarvisningsbild
SvenB
Volvonörd
 
Inlägg: 6179
Blev medlem: sön 01 nov 2009, 18:35
Ort: Stockholm. Numera emigrerat till obygden i Sörmland mellan Flen och Eskilstuna
Kör: Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO My 14

Re: Nordiska friktionsdäck kontra europeiska friktionsdäck?

Inläggav SvenB ons 04 okt 2017, 08:54

C302008 skrev:
Om jag skulle välja nordiska friktionsdäck är det någon som vet hur tyska polisen ställer sig till däck med lägre hastighetsindex - blir det till att promenera? Det finns väl inte nordiska friktionsdäck i t.ex. 210km/h index?


Hu tyska polisen ställer sig, vet jag inte. Men i Sverige är det väl tillåtet att ha lägre hastighetsindex på vinterdäcken. Borde det inte vara så även i Tyskland?
//Sven
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo
Användarvisningsbild
SvenB
Volvonörd
 
Inlägg: 6179
Blev medlem: sön 01 nov 2009, 18:35
Ort: Stockholm. Numera emigrerat till obygden i Sörmland mellan Flen och Eskilstuna
Kör: Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO My 14

Re: Nordiska friktionsdäck kontra europeiska friktionsdäck?

Inläggav Någonting ons 04 okt 2017, 09:26

SvenB skrev:
Någonting skrev:Man bör inte se europeiska friktionsdäck som snö eller is-däck alls. Man bör snarare se dem som kallvädersdäck som är gjorda för torrt och blött underlag i temperaturer under 10 grader.


Har du någon som hest erfarenhet att detta ditt påstående stämmer? Och då menar jag, egen erfarenhet inte någon "RobertColling" artikel. Jag har de senaste 11 vintrarna kört på europeiska friktionsdäck, så jag kan säga att det inte stämmer. ??:-/


Bara från däcktester som jag har läst/sett. Har inte kört en bil med centraleuropeiskt däck någon gång.

Brukar inte läsa Colling-artiklar dock, håller mig till Teknikens värld, ViB och Motor (som ofta gör det tillsammans med Tyskarna eller Finländarna).

Självklart går det att köra på centraleuropeiska däck om man anpassar hastigheten. Men det gör inte folk i allmänhet. Det är samma problem som med fyrhjuldrift, de flesta kör på som vanligt och tycker att det fungerar bra rakt fram men har inte en tanke på hur bra det faktiskt går att stanna eller svänga om man måste göra en undanmanöver.

Continentals nya centraleuropeiska verkar vara jätte-bra, de presterar som ett hyffsat nordiskt däck även i snö och till viss del på is. Men nu handlade tråden om centraleuropeiska mot nordiska rent generellt och att klaga på det jag skrev för att ett däck är bra är väl inte direkt rätt.
Någonting
Däckkrängare
 
Inlägg: 200
Blev medlem: sön 20 mar 2016, 16:15
Ort: Alingsås
Kör: Volvo V70 -06

Re: Nordiska friktionsdäck kontra europeiska friktionsdäck?

Inläggav SBergdahl ons 04 okt 2017, 09:38

SvenB skrev:
C302008 skrev:
Om jag skulle välja nordiska friktionsdäck är det någon som vet hur tyska polisen ställer sig till däck med lägre hastighetsindex - blir det till att promenera? Det finns väl inte nordiska friktionsdäck i t.ex. 210km/h index?


Hu tyska polisen ställer sig, vet jag inte. Men i Sverige är det väl tillåtet att ha lägre hastighetsindex på vinterdäcken. Borde det inte vara så även i Tyskland?

Sverige har ett eget undantag där. Samtidigt ska ju en bil som är godkänd i sitt eget land gå att framföra i andra EU-länder. Var gränsen går vet jag inte riktigt. Chansen att någon bryr sig om att kolla är väl rätt måttlig I och för sig, det är ju inte avslöjande som dubb på ljudet eller svenska extraljus som syns lång väg att de inte är tillåtna utanför Sverige
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: Nordiska friktionsdäck kontra europeiska friktionsdäck?

Inläggav SvenB ons 04 okt 2017, 10:02

Någonting skrev:
Någonting skrev:Man bör inte se europeiska friktionsdäck som snö eller is-däck alls. Man bör snarare se dem som kallvädersdäck som är gjorda för torrt och blött underlag i temperaturer under 10 grader.


Men nu handlade tråden om centraleuropeiska mot nordiska rent generellt och att klaga på det jag skrev för att ett däck är bra är väl inte direkt rätt.


Det jag reagerade på var att du "sågade" europeiska friktionsdäck "rakt av". Det finns dåliga, och bra. Även dubbdäck finns ju bra, och dåliga. Sedan anser jag att däcktester inte är allenarådande. Jag tror nämligen att verkliga livet ute på vägarna kan visa helt andra egenskaper.
//Sven
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo
Användarvisningsbild
SvenB
Volvonörd
 
Inlägg: 6179
Blev medlem: sön 01 nov 2009, 18:35
Ort: Stockholm. Numera emigrerat till obygden i Sörmland mellan Flen och Eskilstuna
Kör: Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO My 14

Re: Nordiska friktionsdäck kontra europeiska friktionsdäck?

Inläggav Malmstroem ons 04 okt 2017, 10:31

Jag har vid ett flertal tillfällen fått hyrbilar i Tyskland med vinterdäck monterade som inte varit klassade för bilens högsta hastighet.

Det brukar vara en fin skylt där det står "Winterreifen", så att man är medveten om att det inte är någon bra ide med riktig fortkörning.

Jag är rätt säker på att man inte behöver oroa sig för hastighetsklassningen på vinterdäck på autobahn -- så länge du har vett nog att köra långsammare än klassningen. Jag har kört igenom Tyskland med både Q och H däck.

När det gäller Europeiska vs Nordiska friktionsdäck så beror det på var och hur bilen används. Kvalitetsdäck av bägge sorterna fungerar bägge -- men med olika styrkor och svagheter. Jag kan tänkga mig bägge, och väljer beroende på hur jag tänkt använda bilen.
Malmstroem
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 11 apr 2011, 08:38

Re: Nordiska friktionsdäck kontra europeiska friktionsdäck?

Inläggav Perra83 ons 04 okt 2017, 15:50

fjohan82 skrev:Jag kör på Nokians centraleuropeiska WR A4 i dim 235/45/17.
De fungerar precis lika bra som de R2 jag hade på min V50, dessutom är de godkända för typ 240 km/h.


Kul att du skriver det!!
Till senaste V60 köpte ja begagnade Nokian WR G2 225/50 17 för att jag ville ha fälgarna och i väntan på att Nokian skulle släppa en uppföljare på R2. Det har blivit två vintrar med WR G2. Jag är skitnöjd!! Bilen har såklart INTE behövt stå p.g.a väder! Ett par gånger har det varit glashalt men även då tyckte jobbpolaren att det var skithalt med hans XC70 med Hakka 7/8 däck.

Det tar emot att köpa nordiska för europeiska går så fantastiskt stadigt och fint.
Jag frågar sambon verkligen dagligen om det har varit halt och har gjort det sedan vi började köra dubbfritt vintern 2012. Inte en handfull gånger har hon tyckt att det varit halt. Hade hon klagat på att bilen sladdar eller uppträtt otäckt hade jag bytt till dubbade Nokian direkt.
Användarvisningsbild
Perra83
Volvonörd
 
Inlägg: 6589
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 12:49
Kör: V60 D5 Polestar R-Design BE PRO mm. -16

Re: Nordiska friktionsdäck kontra europeiska friktionsdäck?

Inläggav C302008 ons 04 okt 2017, 16:08

Slog till på Michelins Alpin 5 - det får bli lite av ett experiment under vintern...

Nån som har erfarenhet av just detta däck?

Jag har efter att ha läst diverse tester förstått att just dimensionen på däcket kan påverka egenskaperna ganska mkt., att ett däck som blir testvinnare i 16" inte alls presterar lika bra i 17" - det förvånade iaf. mig lite.
C302008
Övningskörning
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 04:15



Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Återgå till Bilvård, styling och väghållning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster