Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1201818
Nu när vintersäsongen nalkas så är det dags för nya vinterdäck och jag står med valet mellan nordiska eller europeiska friktionsdäck.

Då jag kör en hel del med bilen på kontinenten prioriterar jag egenskaperna för torrt väder och regn samtidigt som jag vill att det ska funka i Sverige dugligt även på is och snö - en kompromiss med andra ord. Nån som har erfarenheter kring t.ex. Michelin Alpin på svenska vägar?

Om jag skulle välja nordiska friktionsdäck är det någon som vet hur tyska polisen ställer sig till däck med lägre hastighetsindex - blir det till att promenera? Det finns väl inte nordiska friktionsdäck i t.ex. 210km/h index?
#1201819
Det blir väl den vanliga frågan om du har möjlighet att låta bilen stå de dagar det verkligen är dåligt väglag. Men än viktigare än med nordiska friktionsdäck.

Michelins nordiska X ICE finns med H i index. Men något med högre har jag inte sett.
#1201825
Man bör inte se europeiska friktionsdäck som snö eller is-däck alls. Man bör snarare se dem som kallvädersdäck som är gjorda för torrt och blött underlag i temperaturer under 10 grader.

Var beredd på att du får låta bilen stå på samma sätt som om du hade sommardäck om det råkar vara snö eller is ute.
#1201841
Någonting skrev:Man bör inte se europeiska friktionsdäck som snö eller is-däck alls. Man bör snarare se dem som kallvädersdäck som är gjorda för torrt och blött underlag i temperaturer under 10 grader.

Var beredd på att du får låta bilen stå på samma sätt som om du hade sommardäck om det råkar vara snö eller is ute.
Om man tex tittar på Continental så är det inte alls så stor skillnad mellan deras Contiwintercontact(europeiskt) och Contivikingcontact(nordiskt). Volvo originalmonterar ofta tom Contiwintercontact när man beställer vinterdäck(så var det på min C30). Att Contiwintercontact skulle vara något "kallvädersdäck" är inte sant.

.
#1201846
Jag kör på Nokians centraleuropeiska WR A4 i dim 235/45/17.
De fungerar precis lika bra som de R2 jag hade på min V50, dessutom är de godkända för typ 240 km/h.
#1201860
Någonting skrev:Man bör inte se europeiska friktionsdäck som snö eller is-däck alls. Man bör snarare se dem som kallvädersdäck som är gjorda för torrt och blött underlag i temperaturer under 10 grader.
Har du någon som hest erfarenhet att detta ditt påstående stämmer? Och då menar jag, egen erfarenhet inte någon "RobertColling" artikel. Jag har de senaste 11 vintrarna kört på europeiska friktionsdäck, så jag kan säga att det inte stämmer. ??:-/
#1201865
C302008 skrev:
Om jag skulle välja nordiska friktionsdäck är det någon som vet hur tyska polisen ställer sig till däck med lägre hastighetsindex - blir det till att promenera? Det finns väl inte nordiska friktionsdäck i t.ex. 210km/h index?
Hu tyska polisen ställer sig, vet jag inte. Men i Sverige är det väl tillåtet att ha lägre hastighetsindex på vinterdäcken. Borde det inte vara så även i Tyskland?
#1201876
SvenB skrev:
Någonting skrev:Man bör inte se europeiska friktionsdäck som snö eller is-däck alls. Man bör snarare se dem som kallvädersdäck som är gjorda för torrt och blött underlag i temperaturer under 10 grader.
Har du någon som hest erfarenhet att detta ditt påstående stämmer? Och då menar jag, egen erfarenhet inte någon "RobertColling" artikel. Jag har de senaste 11 vintrarna kört på europeiska friktionsdäck, så jag kan säga att det inte stämmer. ??:-/
Bara från däcktester som jag har läst/sett. Har inte kört en bil med centraleuropeiskt däck någon gång.

Brukar inte läsa Colling-artiklar dock, håller mig till Teknikens värld, ViB och Motor (som ofta gör det tillsammans med Tyskarna eller Finländarna).

Självklart går det att köra på centraleuropeiska däck om man anpassar hastigheten. Men det gör inte folk i allmänhet. Det är samma problem som med fyrhjuldrift, de flesta kör på som vanligt och tycker att det fungerar bra rakt fram men har inte en tanke på hur bra det faktiskt går att stanna eller svänga om man måste göra en undanmanöver.

Continentals nya centraleuropeiska verkar vara jätte-bra, de presterar som ett hyffsat nordiskt däck även i snö och till viss del på is. Men nu handlade tråden om centraleuropeiska mot nordiska rent generellt och att klaga på det jag skrev för att ett däck är bra är väl inte direkt rätt.
#1201881
SvenB skrev:
C302008 skrev:
Om jag skulle välja nordiska friktionsdäck är det någon som vet hur tyska polisen ställer sig till däck med lägre hastighetsindex - blir det till att promenera? Det finns väl inte nordiska friktionsdäck i t.ex. 210km/h index?
Hu tyska polisen ställer sig, vet jag inte. Men i Sverige är det väl tillåtet att ha lägre hastighetsindex på vinterdäcken. Borde det inte vara så även i Tyskland?
Sverige har ett eget undantag där. Samtidigt ska ju en bil som är godkänd i sitt eget land gå att framföra i andra EU-länder. Var gränsen går vet jag inte riktigt. Chansen att någon bryr sig om att kolla är väl rätt måttlig I och för sig, det är ju inte avslöjande som dubb på ljudet eller svenska extraljus som syns lång väg att de inte är tillåtna utanför Sverige
Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]

Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batter[…]