Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av mena
#1196875
Vad rekommenderar ni för sommardäck som ska hålla lågljudnivå som prio1 men så klart vill man att övriga egenskaper som vått väglag och bränsleförbrukning ska vara bra.

Jag har 225/45R17
#1196899
Goodyear vet inte vad de tystaste heter idag, jag har kört på Exellence och Efficence Grip pch de ät tysta lär ha kommit nån efterföljare i år, De har ju nån soundcomfort teknologi numera el vad det nu hette
#1197018
Jag kör på Continental (235/40/18), tycker de bullrar en hel del på våra kassa svenska vägar, så det märket kan jag inte rekommendera. De rullar dock avsevärt mycket mer behagligt (ljudmässigt) i tex Tyskland, Frankrike och Spanien.
Nästa uppsättning blir förmodligen Goodyear, Michelin eller Pirelli.
#1197021
Goodyear Efficientgrip Performance är ok tycker jag. Inte lika tysta som nordiska dubbfria men inte jättelångt ifrån. Bra livslängd också tycker jag.

Allt är tystare på kontinental asfalt än här uppe hos oss :-)
av mena
#1197082
De som sitter på nu är ett Michelin Primacy HP. Jag tycker de bullrar som bara den, men då är de slitna ned till slitagevarnaren och det kanske gör att de bullrar mer?
Bak har förra ägaren köpt nya däck av Wanli S1063 ? aldrig hört talas om och de verkar inte vara så bra heller.

Jag är lite inne på Goodyear EfficientGrip Performance som verkar ha goda egenskaper och har bara 69dB i buller.
Såg ett par däck som jag blev intresserad av eftersom de var tystas enligt db tabellen och det är Dunlop SP Sport Maxx RT på enbart 67dB

Båda dessa kostar ungefär likt.
#1197108
Jag har haft både gy effic performance (225/40-18) och dunlop sportmaxx rt (245/40-18).
GY har ganska mycket "stomljud", lite svårförklarat men det blir en typ av resonans, ungefär som när man studsar en pilatesboll. Dunlopdäcken gick ganska tyst, speciellt för att vara hyfsat breda.
#1197114
Slitna däck bullrar mer än nya däck. Så det kan vara vanskligt att jämföra.

Stomljud och liknande borde vara delvis beroende på vilken dimension man kör runt med. Jag upplever inget sådant i 205/55-16 med Efficientgrip. Det som hörs är det vanliga bruset mot asfalten som i princip försvinner helt på nylagd tysk asfalt, konstig känsla med knäpptyst bil :)
#1197572
Hur är det att köpa sommardäck nu när säsongen är över gentemot att köpa dem till våren när säsongen börjar.

Kan man spara pengar på att köpa dem nu eller är det samma pris till våren? Någon som sett skillnader?

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]