Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1192787
Skapade ganska nyligen en tråd om byte automatlådeolja för att försöka få bra underlag på vilka som bytt och hur det har fungerat eller inte
fungerat efter bytet. Det blev en tycker jag riktigt bra och av förstahandserfarenhet baserad tråd som i alla fall för mig tillförde
konkret och värdefull information.

Nu tänkte jag samma upplägg, fast denna gång erfarenheter rörande motortvätt med vatten. Intressant torde vara;

#Motoralternativ

#Årsmodell/MY

#Hur fungerade motor/elektronik innan motortvätt?

#Tillvägagångssätt (Tvättat med trädgårdsslangen hemmavid, GDS-hall med högtryck etc. Ev. täckt över vissa delar/komponenter, hur och varför.)

#Efter tvätt, fick bilen stå och torka eller var det direktstart? (Här får ni gärna motivera endera sättet)

#Hur har bilen fungerat efter tvätten?


Efter att alla #-punkter får gärna övrig info och erfarenhet av motortvätt med vatten dryftas. Tips på olika medel/kem, olika tillvägagångssätt, efterarbeten etc.
Erfarenheter av övriga bilmärken och årsmodeller osv.
#1192839
Gör så gott jag kan :D :wink:

# 2,5T

# My99

#Allt fungerade felfritt både innan och efter tvätt.

# Använder enbart högtryckstvätt, dock är det viktigt att inte gå för nära med strålen på kontakter och annan elektronik.

# Startar motorn direkt efter tvätt och kör den varm, allt för att få bort vatten. Inget bra om det är blött för länge typ över natten. Gjorde det misstaget en gång och då dog tyvärr en tändspole :lol:

# Bilen fungerar som vanligt efter tvätten.
#1192847
BMW M5 -95
Duschade år 2001 bort dammet i motorrummet med trädgårdsslangen.
Åkte dagen efter en långtur (2*30 mil). "Dit" gick utan problem men jag höll inte på att komma hem. Bilen började misstända fruktansvärt så fort jag gasade det minsta och det blev värre och värre ju längre jag åkte.

Väl hemma plockade jag bort och isär tändspolarna så mycket som gick och lät dem torka några dagar.
Efter det gick bilen bra igen
#1192871
Har alltid motortvättat alla mina bilar med vatten. Först avfettning, förr avspolning med vattenslang, numera högtryck men oftast reducerat tryck. Dock fullt tryck motorblock m.m. I princip följer jag samma princip som DayDreamer

F.n. Volvo med 2,4 MY 2006

Inga problem, men kör aldrig vattenstråle direkt mot elkomponenter inkl. kontakter m.m.. Där ingår förstås även generator och startmotor.

En bilmotor tål vattenstänk, tänk på att bilar får vid regn in vatten genom kylaren och underifrån. Bilar används i tropiska regn där ute i världen.

En bilmekaniker gav mig följande råd när jag var ung, som jag alltid följer:
Direkt efter tvätt startas motorn och du kör iväg så den blir varm. Absolut förbjudet att stoppa motorn inom 20 minuter.
Då avdunstar vattnet.
#1198002
Hej

Som annan skrivit innan.

Inga problem högtryckstvätta motor så länge du inte sprutar RAKT på konstiga boxar med el och så.

Motortvätt en flaska som du sprutar nästan hela flaskan först, gå efter lite med en mjukborste, en riktigt mjuk borste med långastrån.
Sen sprayar du det sista ur flaskan.
Låt verka 5minuter.

Högtryckspruta hårt på metalkåpor och innerskärmar mm, duscha lite lätt och fort över elgrejjerna , ej hårt.
Starta motorn sedan omedelbart, varva 2tusen varv i 3minuter med motorhuven öppen.

Efter ca 3min varvande kan du stänga motorhuven.
Ut kör motorn sen helt varm, minst 15minuter, gärna 30minuter

Bräkleen har mkt bra motortvättsprutflaska, dom billigare är inte lika bra men dugliga ändå.

Om motorn sett förjävlig ut med mycket gegga kan detta behövas göras två ggr.
Men det brukar bli toppen på första, bara man har mjukborste även.

Varje gammal bil jag köpt har det varit lite si och så med under huven, jag har kört första gången med vanlig kallavfettning.
Den andra med Bräkleen.
Är nöjd, gjort det minst 30gånger under 20åren på olika bilar av olika märken och modeller.

Om du frågar mig så är det säkert tvätta såhär anser jag som aldrig fått problem.
Viktigt är att man direkt startar motorn med huven öppen och varvar minst 2varv i par minuter.

En gång värmde jag inte upp ett dugg, lät stå till dagen efter, det blev lite bekymmer med start sen.
Men aldrig haft problem efter att jag börjat varva direkt efter tvätten

Olika Volvos
BMW M5 , M3 , 540
Olika Audi S och RS
Samt 10tal andra bilar har fått denna behandling av mig :)

Det jag gillar med Bräkleens motortvätt är att det lämnar en glansig vaxyta, det blänker fint om motorn, kåpor, slangar sen,.
Det innehåller ett ämne som inte finns i kallavfettning
#1198022
Nuvarande 'är en XC60 2016 tvättat med alkaliskt avfettning och högtryckstvätt, samma som jag tvättat alla mina bilar/motorer sedan 1991.

Täcker ingenting, startar bilen direkt efter tvätt,
#1198085
Samma här, men med kallavfettning först om det är smutsigt. Enda bilarna som inte startar är fördelar-femmor och b230 med kamaxelmonterad fördelare. Har även jobbat några år som bilrekondare så det har blivit ett antal bilar.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]