Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av mikebike
#1187120
Jag har för mig att jag sett ett test på bilvaxer där något fabrikat utmärkte sig genom att inte lämna vita rester i glipor eller missfärga svarta plastdetaljer?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1187133
Skippa vax och kör något modernt lackskydd istället så slipper du vita rester - och sparar massa jobb. Ultima PGP är ett som jag själv är nöjd med för att det är så lätt att lägga på. Finns drösvis med varierande livslängd och påläggningsmetod.
av mikebike
#1187135
Jag har Volvos (Bilias) lackskydd sedan tidigare, men jag är inte imponerad.
Om jag skall lägga på ett annat lackskydd så måste väl det gamla bort?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1187136
Nja. Beror väl på. Kör man något av de som är mer som en vaxersättare, dvs inte jättelång livslängd och väldigt lätta att lägga på, så hade jag nog bara kört på ovanpå. Det kommer fastna där det gamla inte är bra nog och över tid ersätter du det, typ. Men visst, bäst resultat lär du ju få på en nypolerad bil där det gamla är borta.

Ultima bildar en akrylfilm. Det stryker man på ren lack med en svamp tre-fyra gånger med en timmes mellanrum och låter härda över natten. Sen bättrar jag på med ett lager till med ett par månaders mellanrum. Det går fortare än att torka bilen ordentligt torr först.

Andra, flera kiselbaserade som HydrO2, sprayar man på våt bil och spolar av med högtryck.
Användarvisningsbild
av Funk
#1187205
fjohan82 skrev:Är det detta HydrO2?
Spontant relativt dyrt kanske, men det räcker väl till ett antal appliceringar...?
Ska tydligen blandas med destillerat vatten...

https://www.carprosverige.se/lackskydd/ ... lant-500ml
Det brukar finnas i mindre förpackningar, ofta finns provförpackningar, en halvliter räcker läänge...så det kan vara värt att leta på nätet för en deciliter HydrO2 koncentrat räcker till 2 små bilar eller en stor..
Prova annars en flaska HydrO2 lite för att se om ni gillar effekten om ni inte hittar småflaskor.

Jag kör deras CQUK på min V40 och är jättenöjd, medan jag lade HydrO2 på frugans bil "så länge" när den levererades...det är ett år sedan nu, och en ytterligare påläggning är gjord och jag tänker nog hålla mig till det om det inte behöver poleras igen..

/Thomas
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1187214
Jag köpte 1 dl koncentrerat HydrO2 och blandade hälften, tyckte det räckte till typ 2/3 av V70:n. Men jag misstänker att lite övning och en bättre sprayflaska än jag hade hjälper en del. Hade rester av Ultima PGP kvar på lacken och kan inte säga att jag märkte någon enorm skillnad med HydrO2:n ovanpå det. Men får man rutin på det är det ju en helt klart smidig produkt att hantera. Själv ska jag förbruka Ultiman först. I den här takten har jag nog 5 år kvar i flaskan så den är ju billig om inte annat.. Eller om jag byter bil och börjar på ny kula så provar jag nog något nytt. Det lär ju hända tidigare än jag tömmer Ultima-flaskan.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]