Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av baggen
#1185921
Köpte för någon vecka sedan portia black polished 19". Och är ju som namnet antyder svart lackade. Har aldrig provat det där med fälgvax. Blir dom mycket lättare att tvätta och behöver man inte använda fälg tvätt varje gång. Och om man gör det måste man då vaxa om fälgarna igen. Många frågor blev det. 8)
Användarvisningsbild
av Perra83
#1185929
Du behöver inte köpa något speciellt för just fälgarna. Det fungerar lika bra med det som du lägger på lacken.
Sen beror det på hur du tvättar fälgarna. Tvättar du minst en gång i veckan räcker det oftast med schampovatten för att hålla fälgarna fina.
av baggen
#1185945
Ok. Om det funkar med vanligt vax är det ju perfekt. Men det vaxet som är tänkt till fälgar står inte det det emot olika fälg tvättmedel bättre typ sonax som nästan äter bromsdammet. Efter det måste man väl vaxa om fälgarna igen. Ska måla bromsoken nu då dessa har ärgat och blivit fula så alla fälgar ska av. Så jag tänkte ge dom en omgång med någon slags vax. :D
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1185968
Tvättar man fälgarna med starka eller syrabaserade medel kommer vaxet att försvinna ganska omgående - även om det står att vaxet specifikt är till för fälgar.
av evojenza
#1191125
Hej. Jag använder ett sprayvax från meguiars till fälgarna. Skrubbar dom rena på hösten när man byter till vinterdäck och vaxar dom. På våren är dom klara och under sommaren brukar jag spraya på lite och torka av en gång i månaden. Men behöver inte använda fälgrent. Tvättar bilen ca i gång i veckan.
Om du vill kan jag kolla upp vad det heter.
av baggen
#1191423
Ja. Du fåt gärna kolla upp vad det är för spray wax. Använder meguaris övriga tvätt produkter till bilen. Har dock inte provat spray waxet. Och funkar det så bra till fälgarna ska jag testa det. Dom ska snart av då jag ska måla bromsoken. Silver eller blank svarta blir det. :D
av evojenza
#1191447
baggen skrev:Ja. Du fåt gärna kolla upp vad det är för spray wax. Använder meguaris övriga tvätt produkter till bilen. Har dock inte provat spray waxet. Och funkar det så bra till fälgarna ska jag testa det. Dom ska snart av då jag ska måla bromsoken. Silver eller blank svarta blir det. :D
Ska kolla upp det när jag kommer hem. Sprayvaxet funkar kanon på bilen med. :D
Kan användas i solsken med
av evojenza
#1191486
Ja det ersätter ju inte en riktig vaxning men det utgick jag ifrån att man förstår.
Men den håller faktiskt ganska bra verkar det som. Men jag hade gärna velat se någon form av bevis att det bara håller till nästa tvätt. Fast det beror väl på hur ofta man tvättar bilen? Jag upplever att pärlningen och hur lättvättad bilen är beror väldigt mycket på vilket schampo man använder.
Hursom sprayvaxet heter Meguiars ultimate quik wax.

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..