Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av baggen
#1191683
Är väl lite så jag tänkt mig att göra. Att lägga på en rejält vax skydd när fälgarna åker av för vintern och sen underhålla med någon lätt arbetad produkt under sommaren typ Quick wax av någon bra sort. Borde bli lättare att hålla rent från broms damm. Är lite emot att använda för starka fälg medel då jag har en blank svart och polerad fälg. Många produkter upplever jag väldigt aggressiva. Visst dom tar bort broms damm och tjära . Men i längden borde ju lacken på fälgen ta skada. 8)
av baggen
#1191692
Läste på lite om Ultima paint guard från Bollnäs bilvård . Verkar vara typ det jag letar efter. Något smidigt att underhålla finishen med. Verkar ju mycket lätt att använda. Dock verkar det vara slut i lager. Troligen lägger jag en beställning när dom får in det igen :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1191738
Ultima PGP funkar utmärkt! Passa på att vänta ca 20 min (beroende på yttertemperatur iofsig) och lägg på ett (eller två) lager till för ännu bättre effekt!

Jag har även testat Refract Si02 Ceramic från Tershine. Både lack och fälgar blev väldigt blank och extremt hal yta. Oklart hur länge det håller dock.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1191754
Något tips för att få fälgarna ordentligt rena? Jag köpte nya fälgar i våras till min trackday-bil och vaxade dom med Sonax flytande hårdvax. Kör med Carbotech XP8 bromsbelägg vilket dammar något fruktansvärt, ett grått damm som riktigt biter sig fast i fälgen.

Jag har testat med alla möjliga grymma syrabaserade fälgrengörare, avfettningsmedel och annat men det är svårt. Ett j-vla skitgöra faktiskt och inte blir det rent heller.

Nedan är efter 4 mils körning på vanlig väg.... :shock:

Bild
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1191808
MartinS skrev:Något tips för att få fälgarna ordentligt rena? Jag köpte nya fälgar i våras till min trackday-bil och vaxade dom med Sonax flytande hårdvax. Kör med Carbotech XP8 bromsbelägg vilket dammar något fruktansvärt, ett grått damm som riktigt biter sig fast i fälgen.

Jag har testat med alla möjliga grymma syrabaserade fälgrengörare, avfettningsmedel och annat men det är svårt. Ett j-vla skitgöra faktiskt och inte blir det rent heller.

Nedan är efter 4 mils körning på vanlig väg.... :shock:
Spoiler »
Lahegas Rail Clean? Har inte testat själv men många både här och på andra håll verkar nöjda.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1192038
Tack för tipset! Någon som testat det medlet och tror det kan fungera?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1192066
Jag testar den fälgrengöraren. Säljtexten angav ju att den var bra efter en dag på banan så man får ju förutsätta att den kan få bort bromsdamm från riktiga belägg från riktiga fälgar...

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]