Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1178388
Precis hämtat min beg. V70 hos bilhandlaren och tänkte direkt se till att bilen håller högsta möjliga nivå.
Jag kan väldigt lite om vård av bilar, lack, interiör m.m. så är lite av en nybörjare här. Vad ska man tänka på? Bilen är en MY10 Momentum så det är t.ex. delläder på stolarna.

Jag har läst att biltvätt på mackar absolut inte är bra då lacken inte mår bra av de automatiska borstarna. Det låter rimligt om det är sant.
Då är det handtvätt som gäller. Tänkte direkt på såna tvättställen där man kommer åt högtryckstvätt, olika borstar, rengöringsmedel av olika slag och dammsugare. Vet dock att många här köper mycket produkter och gör det för hand istället.

Vad rekommenderar ni generellt sett till en småbarnsfamilj som inte har all tid i världen men gärna prioriterar en bil som mår bra? Vilka produkter (gärna inte så många pga platsbrist) kan man inte vara utan? Finns det något rookie mistake man ska passa sig för?

Tack på förhand!
#1178424
Man skall aldrig använda borstar vid tvätt , utan enklast är att ta en ny svamp varje gång eller ännu hellre investera i en bra lammullshandske som du sköter om ordentligt. Vill du ha bilen blank och lätttvättad så skall lacken skyddas med lackskydd eller liknande. Det finns en uppsjö att välja på..

/Thomas

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]