Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1175408
Har en V70 D4 -15 som behöver en rejäl rengöring efter vintern och funderar över hur mycket därutöver jag skall låta göra. Har aldrig tidigare kostat på mig lackkonservering/lackförsegling på någon tidigare bil men så har de heller inte varit lika nya som denna. Trots att jag inte sällan slarvat med tvättandet har de alla blivit fina på nytt när de väl någon gång då och då blivit grundligt tvättade och upputsade. Några egentliga problem med rost har jag heller inte haft på någon av denna bils tre närmsta föregångare (745, 855, V70N). Så vad är egentligen poängen med lackkonservering? Och är det värt priset för den första behandlingen och den uppföljning som sedan fordras någon gång om året?

Några särskilda behandlingsmetoder som särskilt kan rekommenderas? Vad är rimligt pris för den första behandlingen (inklusive den rengöring som fordras innan man kan göra den egentliga behandlingen)? Vad är rimligt pris för den årliga uppföljningen (inklusive rengöring även i det fallet)? Några firmor i Uppsala som särskilt kan rekommenderas?
#1175413
Har låtit göra Ditec-behandling alla mina bilar sedan ca 15 år tillbaka och kommer att fortsätta med detta på nästa bil också. Jag är väldigt nöjd och det är värt varenda krona, tycker jag. Köper sen lång tid tillbaka endast nya bilar och låter Ditec-behandla dom direkt. Har aldrig ångrat mig. Ett av det bästa med lackbehandling är att bilen är lätt att hålla ren och att tjärfläckar inte fastnar så lätt. En tvätt och bilen ser ny ut igen. Ditec Uppsala har mycket bra rykte enligt kollega som bor där numera.
#1175417
Tack. Det här med att bilen blir lättare att hålla ren är alltså den avgörande fördelen enligt dig? Ditec Uppsala verkar i praktiken innebära Bilputsen, som jag anlitade förra våren med gott resultat, fast det då bara handlade om grundlig tvätt, ingen lackkonservering.

Ditec ser ut att ha två olika lackkonserveringar: En vanlig och en speciell kallad Ceramic Ultra. Den senare ser ut att kosta en bra bit mer. Värt pengarna?
#1175429
Nu har jag inte gjort något sån fin lackkonservering men redan skillnaden mellan bara tvätt och kanske lite vanligt enkelt vax ibland och ett modernt lackskyddsmedel som Ultima Paint Guard Plus är enorm. Dels rinner både smuts och vatten av bilen lätt dels ser bilen tio år yngre ut än den gjorde förut, mycket finare lyster i lacken.

Den stora frågan är om en professionell behandling är så mycket bättre än de man enkelt lägger hemma. Inte om lackskydd i sig är värt besväret.
#1175434
Har senaste tio åren kört med lackrengöring och olika sorters vax, innan dess fick jag bilarna polerade mm av "experter" vartannat år. Tycker inte det är värt det extra priset, i alla fall så länge jag har tiden att göra det själv.

Nu förtiden kör jag alltså "clay" två gånger om året med efterföljande vaxning, däremellan kör jag snabbvax cirka tre gånger. Jag har nu helt gått över till Meguiars prudukter och är toknöjd.

Har du lite intresse samt plats att vara på är det kanske dags att lära sig, det är ett bra sätt att lära känna sin bil samt rätt skoj att se resultatet och känna att man gjort det själv
#1175561
Oj, vilken fråga...

Allt beror på vad man själv anser är värt med att ha en bil som förmodligen blänker mer än grannens...
Vissa ser det och andra ser det inte alls...

Men om du frågar mig, så är svaret tveklöst JA.
Bilen blir mycket mera lättskött och min personliga åsikt är att med ett bra lackskydd i botten så fastnar inte smutsen lika bra. När man numera har en s.k. foamlance och med rätt medel i så "svampar" jag inte bilen alla gånger, det räcker med att spola av den mellan tvättarna. Men så spolar/vaskar jag av bilen 1-3 ggr i veckan också.

Sen efter att hamnat på http://www.bilvardsforum.se så har det blivit mycket mera produkter i förrådet. Dock har jag inte behandlat bilen själv, det lämnar jag bort...

Sen finns det också hur många olika medel som helst, och kollar man på detta forum kan man tolka att Ditec inte är bland de bättre. Sen kan man också välja om man vil ha vax, 1- eller 2- eller 3-komponentsbehandling, keramiskt och några till olika behandlingar.

Så mitt råd är att läsa in dig på detta forum, och sedan ta ett beslut...
#1175575
På Bilvårdsforum.se kan man tillbringa mycket tid. Jag började där 2013 och har lärt mig massor. Har köpt och provat mängder med kul saker sedan dess.
Jag lämna gärna iväg bilen för polering och lackförsegling och har gjort det i snart 10år. När lacken är skyddad är den lätt att hålla ren. Sen kan man använda trevliga schampon som inte tillför något utan bara rengör. Schampon kan oxå skapa fina egenskaper som en väldigt vattenavvisande yta och väldigt fin blänka. Bara att välja.
Volvo har WRG behandlade framrutor men man kan behandla alla rutor.

De flesta vill ha sina bilar polerade och skyddade men nästan ingen är villig att betala för tjensten.
#1175582
JEriksson skrev:Oj, vilken fråga...

Allt beror på vad man själv anser är värt med att ha en bil som förmodligen blänker mer än grannens...
Vissa ser det och andra ser det inte alls...
Tack till er alla för era synpunkter. När det gäller just ovanstående fråga är svaret för min del att det inte betyder särskilt mycket. Mina krav är rätt blygsamma när det gäller bilens yttre utseende överhuvudtaget. Den bör helst se "anständig" ut men längre än så sträcker sig inte mina anspråk. Däremot är jag angelägen om att sköta även utsidan i tillräcklig utsträckning för att lacken skall må bra på längre sikt så att jag när som helst kan få bilen att skina igen om jag så skulle vilja.

Jag kanske också bör nämna att jag saknar tvättmöjligheter på hemmaplan. Skall jag tvätta själv är det GDS-hall som gäller. På sommaren kan man kanske stå utomhus och putsa på parkeringsplatsen men ... det lär nog i huvudsak bli något jag lämnar bort. Insidan på bilen räknar jag däremot med att fortsätta sköta själv.

Kanske är det trots allt idé att kosta på en riktigt bra grundläggande lackkonservering (à la Ceramic Ultra e.dyl.) förutsatt att den årliga kostnaden för att sedan underhålla/komplettera ytan håller sig inom rimliga gränser. Någon som vet vad priset för detta årliga underhåll brukar landa på?
#1175586
Ett tips är att lämna iväg bilen för en ordentlig tvätt som du gjort innan. Sedan kan du handtvätta i GDS hall med ett bra schampo eller avsluta med ett medel som heter CarPro Hydr02 lite. Det skyddet håller flera månader och ger en fantastisk yta.

Ceramic ultra super duper må va bra men imponerar inte på mig. Kan tvätta och behandla själv för minimalt med pengar. En Ceramic behandlig står inte emot repor mm. som blir från tvätt och allt möjligt. Repor måste poleras bort och då måste skyddet läggas på nytt.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...