Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
#1171436
var kan man hitta stötdämpare som är anpassade för sänkning men ändå kunna behålla komforten ? , nu vet jag dom två sakerna inte går ihop förmodligen.
förmodar vanliga stötdämpare inte är gjorde för sänkning än om ens en liten ?

funderade mest om man ska byta stötdämpare på över 20 år gamla 850 så är dom rätt så säckade fjädrar, är det så klokt använda sina gamla fjädrar eller köpa sej nya ?
av rid54
#1171776
Vanliga stötdämpare har ingen lyftverkan och ingen "nollpunkt". De måste ju medge fjädringsutslag till och med stoppgummina, så att sänka bilen bör inte kräva nya dämpare (om man inte modifierar så att ändläget flyttas). Har bilen nivåreglerande stötdämpare kan man inte sänka utan att byta dem mot nåt annat.
av rid54
#1172538
Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara nåt problem. Hjulen måste ju ändå kunna fjädra hela vägen till stoppgummina utan att dämparen ska hindra det. Det är väl ingen match att lasta ned en bil 30 mm heller, med 4 passagerare och lite väskor ... Och det ska ju funka.
av volvov702002
#1172761
ja jag hoppas det är så, visst är det så att den sjunker framför allt i bak när man lastar. Men tänkte om man sänker och använder den som vanligt så sänks det 3cm mer än vanligt, så en bild i huvet kommer att stötdämparen då ligger i nerfällt tryck hela tiden. men hoppningsvis ska dom klara det.
byta till vanliga fjädrar nåt år sen, men alltid tyckt sen dess bilen känns hög i hjulhusen, inget snyggt
av volvov702002
#1173067
större fälgar fyller det ut lite mer , eller bara mindre gummi ? tänkte från 16 till 17" , klart den skillnaden kanske knappt gör nåt...kanske snyggare kombination sänkt o 17 !?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]