Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av matzen10
#82437
Scania skrev:Tack för rådet, Dykaren!

Bilen är silverfärgad och de små reporna syns som svarta streck, så jag antar att det är djupare än klarlacken då? I vilket fall, fixar dom till sånt om man ber om det på Ditec-firmorna? Eller måste man fixa det själv?

Jag funderar starkt på att Ditec-behandla, eftersom det är troligt att jag kommer att behålla bilen i många år. Om inget oförutsett händer förståss...
Håller med "Dykaren"!
Om du fixar själva färgen och tar med dig så lägger dom i innan behandlingen! Kan iofs behövas att du visar upp bilen först så de får beräkna tidsåtgången för det bara. (så att du vet när de är klara med bilen, menar jag) Glöm inte att säga till om du behöver lånebil, vid bokningen.

M V H
---> Matz
av Dykaren
#82444
Vad det gäller reporna om det är som du säger att dom syns som svarta så är det nog med största sannolikhet svårt att få det bra genom att bara lägga i dom. I dessa fall så blir det sällan bra att lägga i reporna med ett lackstift utan det är helt enkelt omlack som gäller.
Användarvisningsbild
av Scania
#82470
Dykaren:

Det är två små repor, kanske mellan 2 och fyra cm långa men smala som ett hårstrå. Syns bara om man tittar riktigt noga. På förardörren i ramen över fönstret. Känns som overkill att lacka om...? Det viktigaste för mig om jag Ditec-behandlar plåten att den inte börjar angripas av rost i reporna. Behandlingen kanske skyddar tillräckligt, och då stör de små reporna inte mig så mycket.
av Dykaren
#82473
Scania skrev:Dykaren:

Det är två små repor, kanske mellan 2 och fyra cm långa men smala som ett hårstrå. Syns bara om man tittar riktigt noga. På förardörren i ramen över fönstret. Känns som overkill att lacka om...? Det viktigaste för mig om jag Ditec-behandlar plåten att den inte börjar angripas av rost i reporna. Behandlingen kanske skyddar tillräckligt, och då stör de små reporna inte mig så mycket.
Är det så pass små repor så skulle jag knappt bry mig om att lägga i dom med ett stift alls. Oftast så blir det bara kladdigt, så länge det är intakt med grundfärg osv så att det inte är plåtrent så klarar det sig. En ordentlig lackbehandling kommer göra att reporna syns mindre.
Användarvisningsbild
av AndreasC
#83725
Snygg blev bilen iaf samt att dom fyllde på lite repor. Nöjd !
Användarvisningsbild
av Scania
#83735
AndreasC:

Vad kostade det, ungefär?
Användarvisningsbild
av AndreasC
#83739
4000 pix men då fick jag Glastec också. Det var en kampanj dom hade innan jul.
av Qualia
#95035
Nu är det vår igen dags för litet bil vård igen..

Nu har jag en 04 ,S60 Solid Svart, verkar som solid repas väldigt lätt..när jag tvättade rent den i går, så såg den inte alls så fint ut när man tittar närmre, små och långa repor litet över allt.. stenskott etc.. fint var det som sagt inte..

Nu är frågan.
Ska den köras med lackkonsering eller bara polering och Vaxning..?
Polering och vaxing kan säkert göras på många ställe. mendan Lackkonservering så är ju Ditec litet större.. Frågan är ju om det är mkt skilnnad, dock är priset mkt skilnad.. någon som har erfranhet..
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
#95039
Qualia skrev:Nu är det vår igen dags för litet bil vård igen..

Nu har jag en 04 ,S60 Solid Svart, verkar som solid repas väldigt lätt..när jag tvättade rent den i går, så såg den inte alls så fint ut när man tittar närmre, små och långa repor litet över allt.. stenskott etc.. fint var det som sagt inte..

Nu är frågan.
Ska den köras med lackkonsering eller bara polering och Vaxning..?
Polering och vaxing kan säkert göras på många ställe. mendan Lackkonservering så är ju Ditec litet större.. Frågan är ju om det är mkt skilnnad, dock är priset mkt skilnad.. någon som har erfranhet..

Är oxå intresserad av svar på denna frågeställning.....exakt samma gäller för mig...svart bil med "hairline" rispor i klarlacken.....iom att man har en svart bil så vill man ju att lacken ska vara fräsch & ren...men det är som sagt så att efter en tvätt så syns eventuella skönhetsfel desto bättre. Så, polering & vaxning eller.....?
av matzen10
#95048
V70BiFuel03 skrev:
Qualia skrev:Nu är det vår igen dags för litet bil vård igen..

Nu har jag en 04 ,S60 Solid Svart, verkar som solid repas väldigt lätt..när jag tvättade rent den i går, så såg den inte alls så fint ut när man tittar närmre, små och långa repor litet över allt.. stenskott etc.. fint var det som sagt inte..

Nu är frågan.
Ska den köras med lackkonsering eller bara polering och Vaxning..?
Polering och vaxing kan säkert göras på många ställe. mendan Lackkonservering så är ju Ditec litet större.. Frågan är ju om det är mkt skilnnad, dock är priset mkt skilnad.. någon som har erfranhet..

Är oxå intresserad av svar på denna frågeställning.....exakt samma gäller för mig...svart bil med "hairline" rispor i klarlacken.....iom att man har en svart bil så vill man ju att lacken ska vara fräsch & ren...men det är som sagt så att efter en tvätt så syns eventuella skönhetsfel desto bättre. Så, polering & vaxning eller.....?
Det kan mycket väl fungera med polering och vaxning; bara att prova! Lackkonserveringen hos Ditec lär råda bot på alla "hairlines" som går och därefter skapas det unika skyddsskicktet som håller, minst, 18 månader mot att det ska bli nya. Visst, kostar 4-4500:-, men du får en garanti som håller! När de arton månaderna gått görs återbesök och då läggs ett nytt slitskickt på (grunden finns kvar sedan förra gången) som kostar 1200-1800:-. Fortfarande "hairline-fritt". Och så där håller det på! Passa på att fråga vad mer din lokala DitecCenter gör! Det är lätt att bli stammis :-)

M V H
---> Matz
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Karossen. Lyckades kalibrera lägesgivarna ef[…]

Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]