Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBengan
#79050
Jo, snacka om bra grej egentligen!

Att erbjudan alla sina nya kunder en genuin lackförsegling från fabrik.
Lätt de skulle sälja mer bilar.

Skulle nog få många att se åt Volvo iallafall än de största konkurrenterna.
av Noodles
#79695
Ja hur lång är den där lackgarantin som man KANSKE riskerar att förlora då???
av Hellrider
#79854
Noodles skrev:Ja hur lång är den där lackgarantin som man KANSKE riskerar att förlora då???
kommer inte ihåg,står i din servicebok
av sportmomentum
#82196
Lackgarantin är tre år, på min iallafall.
av Dykaren
#82320
VolvoBengan skrev:Och Ditec ÄR bra, ett av de bästa förseglingarna i världen.

Varför inte Volvo nu "häller" på Ditec på sina bilar har väl kanske en viss förklaring.
Det läggs på i flera steg, olika skikt så att säga, tar ca 2 dagar att få en bil klar.
Att göra en äkta lackförsegling är att göra ett hantverk, det är inte så enkelt som att vaxa en bil på 4 timmar.
Går inte att få en robot i en hall att göra det, utan ska göras med maskin för hand.

Sen ska alla bilar som har en lackförsegling in på återbehandling med allt från 1 år till 6 år, och skulle Volvo "hälla" på Ditec.en skulle ju alla kunder vara tvungna till en återbehandling inom en tid, vilket kostar merpengar för bilägaren.
Ditecs lackbehandling är som du skriver mycket bra och man vet vad man får allt annat är lögn. DOCK så är deras koncept överreklamerat. Dom använder sig av Silver Seals produkter vilket förvisso är mycket bra grejer men all denna uppståndelse kring att det tar 2 dagar att få bilen kvar är en sanning med en stor del av moddifikation. Som du säger
"så läggs det på i flera lager" men med det så innebär det först en rubbing på lacken för att på så sätt göra rent lacken "på djupet" dvs man öppnar upp lackens porer och gör rent. Sen lägger man på vax och det gör man för att få bilen blank. Till slut så lägger man på en lackförsegling som är till för att skydda lacken. Det Ditec gör när dom har bilen i flera dagar är att låta bilen stå och torka imellan osv vilket är långt ifrån nödvändigt men dock inte fel eller dåligt. Dock kan jag ta fram en bil som är polerad över dagen och en över två dagar med samma grejer och du kommer inte se skillnad.
av matzen10
#82352
Dykaren skrev:
VolvoBengan skrev:Och Ditec ÄR bra, ett av de bästa förseglingarna i världen.

Varför inte Volvo nu "häller" på Ditec på sina bilar har väl kanske en viss förklaring.
Det läggs på i flera steg, olika skikt så att säga, tar ca 2 dagar att få en bil klar.
Att göra en äkta lackförsegling är att göra ett hantverk, det är inte så enkelt som att vaxa en bil på 4 timmar.
Går inte att få en robot i en hall att göra det, utan ska göras med maskin för hand.

Sen ska alla bilar som har en lackförsegling in på återbehandling med allt från 1 år till 6 år, och skulle Volvo "hälla" på Ditec.en skulle ju alla kunder vara tvungna till en återbehandling inom en tid, vilket kostar merpengar för bilägaren.
Ditecs lackbehandling är som du skriver mycket bra och man vet vad man får allt annat är lögn. DOCK så är deras koncept överreklamerat. Dom använder sig av Silver Seals produkter vilket förvisso är mycket bra grejer men all denna uppståndelse kring att det tar 2 dagar att få bilen kvar är en sanning med en stor del av moddifikation. Som du säger
"så läggs det på i flera lager" men med det så innebär det först en rubbing på lacken för att på så sätt göra rent lacken "på djupet" dvs man öppnar upp lackens porer och gör rent. Sen lägger man på vax och det gör man för att få bilen blank. Till slut så lägger man på en lackförsegling som är till för att skydda lacken. Det Ditec gör när dom har bilen i flera dagar är att låta bilen stå och torka imellan osv vilket är långt ifrån nödvändigt men dock inte fel eller dåligt. Dock kan jag ta fram en bil som är polerad över dagen och en över två dagar med samma grejer och du kommer inte se skillnad.
Nja, medlet behöver härda och det görs på plats för att man ska kunna lämna garantin till kunden sedan.

M V H
---> Matz
av Dykaren
#82372
matzen10 skrev:
Dykaren skrev:
VolvoBengan skrev:Och Ditec ÄR bra, ett av de bästa förseglingarna i världen.

Varför inte Volvo nu "häller" på Ditec på sina bilar har väl kanske en viss förklaring.
Det läggs på i flera steg, olika skikt så att säga, tar ca 2 dagar att få en bil klar.
Att göra en äkta lackförsegling är att göra ett hantverk, det är inte så enkelt som att vaxa en bil på 4 timmar.
Går inte att få en robot i en hall att göra det, utan ska göras med maskin för hand.

Sen ska alla bilar som har en lackförsegling in på återbehandling med allt från 1 år till 6 år, och skulle Volvo "hälla" på Ditec.en skulle ju alla kunder vara tvungna till en återbehandling inom en tid, vilket kostar merpengar för bilägaren.
Ditecs lackbehandling är som du skriver mycket bra och man vet vad man får allt annat är lögn. DOCK så är deras koncept överreklamerat. Dom använder sig av Silver Seals produkter vilket förvisso är mycket bra grejer men all denna uppståndelse kring att det tar 2 dagar att få bilen kvar är en sanning med en stor del av moddifikation. Som du säger
"så läggs det på i flera lager" men med det så innebär det först en rubbing på lacken för att på så sätt göra rent lacken "på djupet" dvs man öppnar upp lackens porer och gör rent. Sen lägger man på vax och det gör man för att få bilen blank. Till slut så lägger man på en lackförsegling som är till för att skydda lacken. Det Ditec gör när dom har bilen i flera dagar är att låta bilen stå och torka imellan osv vilket är långt ifrån nödvändigt men dock inte fel eller dåligt. Dock kan jag ta fram en bil som är polerad över dagen och en över två dagar med samma grejer och du kommer inte se skillnad.
Nja, medlet behöver härda och det görs på plats för att man ska kunna lämna garantin till kunden sedan.

M V H
---> Matz
Du har så rätt så MEN det är inga som helst problem att låta det härda under normala förhållanden när du använder bilen. TRO MIG med all respekt men här vet jag vad jag pratar om. Dock så ska man inte tvätta bilen på cirka en vecka bereonde på vad som används. Kör man med Perma5 tex som bla BVS kör med så räcker det med ett par dagar, dock är det helt Ok att skölja av bilen!
Användarvisningsbild
av Scania
#82426
Jag köpte en V70 - 03 får fyra månader sedan. Den är mycket fin i lacken, välvårdad. Är det meningsfullt att kosta på en så gammal bil en Ditec-behandling?

Det finns några få mindre stenkott, och någon liten repa, skall man fixa det själv med lackstift eller är det bättre att recondfirman får göra det innan Ditec-behandlingen?

Oj, det blev två frågor på en gång...
av Dykaren
#82435
Scania skrev:Jag köpte en V70 - 03 får fyra månader sedan. Den är mycket fin i lacken, välvårdad. Är det meningsfullt att kosta på en så gammal bil en Ditec-behandling?

Det finns några få mindre stenkott, och någon liten repa, skall man fixa det själv med lackstift eller är det bättre att recondfirman får göra det innan Ditec-behandlingen?

Oj, det blev två frågor på en gång...
Svårt att säga vad du ska göra med reporna då jag inte sett dom, är det repor i klarlacken på bilen så försvinner dom när du får bilen polerad. Och om det är någon ide på en sådan gammal bil? Jösses tro fan att det är det, du kommer ju helt plötlsligt att få en NY bil!!
Användarvisningsbild
av Scania
#82436
Tack för rådet, Dykaren!

Bilen är silverfärgad och de små reporna syns som svarta streck, så jag antar att det är djupare än klarlacken då? I vilket fall, fixar dom till sånt om man ber om det på Ditec-firmorna? Eller måste man fixa det själv?

Jag funderar starkt på att Ditec-behandla, eftersom det är troligt att jag kommer att behålla bilen i många år. Om inget oförutsett händer förståss...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]