andersuw skrev:Nä. Förklaringen är den jag redan angivit. För övrigt grundar sig mina erfarenheter av hur det i praktiken fungerar när det gäller värmen väl så mycket på LEDer i bostaden som i bilen och i det förstnämnda fallet finns dessbättre ännu ingen "CAN-bus" att ta hänsyn till. Men det kommer väl det också.
Kolla exempelvis här:
http://www.ledsmagazine.com/articles/20 ... -heat.html
Samt ett praktiskt exempel: Jag har bl.a. bytt till LED i skyltbelysningen på min V70 -15. Original sitter där en C5W glödlampa (d.v.s. 5W). Den kan man ta i medan den lyser och omedelbart efter att den stängs av. Det som nu sitter där istället är en LED (utan effektmotstånd) som lyser väsentligt starkare än glödlampan men med en elektrisk effekt på mindre än hälften (ca 2W). Den har en "heat sink" på baksidan och den vill man inte gärna ta i när LEDen brinner eller innan den hunnit svalna lite efter avstängning. I just det här fallet gör hettan ingen skada. Lampan hålls bara av de metallbleck med vilka den ansluts och det finns gott om luft bakom lampan där hettan leds bort. Men så behöver inte alltid vara fallet.
Oj oj oj, så med en ynka watts värmeeffekt så blir det så varmt att lampan skulle smälta om det inte var metall imellan. Intressant.
Så man måste kanske köra med locket av om man konverterar helljus då och det känns ju inte bra.
Artikeln säger ju att substratet i LEDen inte bör ligga över 50 grader för att få vettig livslängd, men då får man ju inte ha mer än 30 grader i lamphuset om man ska få någon vettig avledning.