LED Helljus, RISKER.

Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer


Re: LED Helljus, RISKER.

Inläggav andersuw ons 05 apr 2017, 17:42

SBergdahl skrev:En välkonstruerad ledlampa är idealiskt lika varm i hela den värmeledande kroppen som precis där dioden sitter. Men temperaturerna är kanske inte så extrema. Frågan man får ta ställning till är väl hur varmt som är för varmt. Det är väl inte jättekallt i en strålkastare när allt är tänt? Dvs 5w positionsljus, 35-55w halvljus och 55-60w helljus även om mycket strålar ut.

Det är den punktvisa hettan man bör se upp med när det gäller LED. På en viss plats kan den vara högre än för en glödlampa med högre elektrisk effekt och den platsen på strålkastaren behöver inte nödvändigtvis vara konstruerad och testad för att tåla sådan hetta.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
andersuw
Volvofanatiker
 
Inlägg: 7686
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 23:27
Ort: Uppsala
Kör: V70 T5 -02 G-tronic, V70 D4 -15 G-tronic



Re: LED Helljus, RISKER.

Inläggav VolvoB20 fre 07 apr 2017, 07:53

andersuw skrev:Nä. Förklaringen är den jag redan angivit. För övrigt grundar sig mina erfarenheter av hur det i praktiken fungerar när det gäller värmen väl så mycket på LEDer i bostaden som i bilen och i det förstnämnda fallet finns dessbättre ännu ingen "CAN-bus" att ta hänsyn till. Men det kommer väl det också. ;-)

Kolla exempelvis här:

http://www.ledsmagazine.com/articles/20 ... -heat.html

Samt ett praktiskt exempel: Jag har bl.a. bytt till LED i skyltbelysningen på min V70 -15. Original sitter där en C5W glödlampa (d.v.s. 5W). Den kan man ta i medan den lyser och omedelbart efter att den stängs av. Det som nu sitter där istället är en LED (utan effektmotstånd) som lyser väsentligt starkare än glödlampan men med en elektrisk effekt på mindre än hälften (ca 2W). Den har en "heat sink" på baksidan och den vill man inte gärna ta i när LEDen brinner eller innan den hunnit svalna lite efter avstängning. I just det här fallet gör hettan ingen skada. Lampan hålls bara av de metallbleck med vilka den ansluts och det finns gott om luft bakom lampan där hettan leds bort. Men så behöver inte alltid vara fallet.



Oj oj oj, så med en ynka watts värmeeffekt så blir det så varmt att lampan skulle smälta om det inte var metall imellan. Intressant.

Så man måste kanske köra med locket av om man konverterar helljus då och det känns ju inte bra.

Artikeln säger ju att substratet i LEDen inte bör ligga över 50 grader för att få vettig livslängd, men då får man ju inte ha mer än 30 grader i lamphuset om man ska få någon vettig avledning.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.

Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Användarvisningsbild
VolvoB20
Volvofanatiker
 
Inlägg: 9214
Blev medlem: fre 10 mar 2006, 13:55
Ort: Sverige
Kör: XC70 -MY13 D5 230 6-speed manuell

Re: LED Helljus, RISKER.

Inläggav andersuw fre 07 apr 2017, 18:24

I många fall kanske det går bra ändå. Min poäng är bara att det här med LED inte är fullt så problemfritt ur värmesynpunkt som man skulle kunna tro när man bara tittar på den elektriska effekten. Det gäller särskilt när en huvudpoäng med byte till LED är att få starkare ljus (t.ex. starkare helljus som i den här tråden) och den elektriska effekten därför inte blir så våldsamt mycket lägre jämfört med en glödlampa.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
andersuw
Volvofanatiker
 
Inlägg: 7686
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 23:27
Ort: Uppsala
Kör: V70 T5 -02 G-tronic, V70 D4 -15 G-tronic



Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Föregående

Återgå till Bilvård, styling och väghållning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster