LED Helljus, RISKER.

Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer


LED Helljus, RISKER.

Inläggav Mini_ice tor 30 mar 2017, 19:48

Går i tankarna på att testa LED H7 lampor i helljuset på min V40, men är fortfarande lite skeptisk till vad man kan orsaka för bekymmer för resten av elsystemet.. Tänker mest på alla fel som kunde bli med xenonkonvertering, torkarmotorer osv.

Finns det några indikationer på att LED kitt kan ställa till med samma bekymmer?

Sen är frågan med eller utan fläkt? Finns det risk att de överhettas inne i lamphusen? Eftersom Volvo har ett slutet hus, många andra har ju så lamporna sitter "fritt" i motorutrymmet.

Dela gärna med er av era erfarenheter, ursäkta om det redan finns ett X antal trådar om detta.
Kör: Volvo V40 Ocean Race
Användarvisningsbild
Mini_ice
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis 31 jul 2007, 09:16
Ort: Dalarna
Kör: Volvo V40 Ocean Race



Re: LED Helljus, RISKER.

Inläggav Steffe3 lör 01 apr 2017, 10:30

Eftersom det är samma spänningar och strömmar som en vanlig lampa så bör det inte vara några problem, det är dom höga tändningsspänningarna som kan ge problem i bilarna som jag har förstått det.

Kör LED själv utan problem, visserligen på en V70. Temperaturen har inte ställt till något vad jag har märkt.
Användarvisningsbild
Steffe3
Olja under naglarna
 
Inlägg: 637
Blev medlem: lör 18 okt 2014, 22:54
Ort: Björkvik
Kör: V70 II 2.5FT+ '09

Re: LED Helljus, RISKER.

Inläggav Mini_ice lör 01 apr 2017, 10:39

Steffe3 skrev:Eftersom det är samma spänningar och strömmar som en vanlig lampa så bör det inte vara några problem, det är dom höga tändningsspänningarna som kan ge problem i bilarna som jag har förstått det.

Kör LED själv utan problem, visserligen på en V70. Temperaturen har inte ställt till något vad jag har märkt.


Är det fläktkylning i dina?
Kör: Volvo V40 Ocean Race
Användarvisningsbild
Mini_ice
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis 31 jul 2007, 09:16
Ort: Dalarna
Kör: Volvo V40 Ocean Race

Re: LED Helljus, RISKER.

Inläggav Steffe3 lör 01 apr 2017, 10:51

Yes, kör med xenonkungens 8G (H7) som är fläktkyld.
Användarvisningsbild
Steffe3
Olja under naglarna
 
Inlägg: 637
Blev medlem: lör 18 okt 2014, 22:54
Ort: Björkvik
Kör: V70 II 2.5FT+ '09

Re: LED Helljus, RISKER.

Inläggav VolvoB20 sön 02 apr 2017, 15:28

Glödtråden i H7 lampan liggger ju på 2700-2800 grader Celsius i temperatur, LEDen är ju inte i närheten.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.

Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Användarvisningsbild
VolvoB20
Volvofanatiker
 
Inlägg: 9217
Blev medlem: fre 10 mar 2006, 13:55
Ort: Sverige
Kör: XC70 -MY13 D5 230 6-speed manuell

Re: LED Helljus, RISKER.

Inläggav MechaniX sön 02 apr 2017, 18:22

Kör även jag med Xenonkungens 8G LED i helljusen på min V50, suttit i sedan början av januari utan problem. Det var lite trångt att få in allt i strålkastaren bara..
Bild
Användarvisningsbild
MechaniX
Däckkrängare
 
Inlägg: 219
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 11:36
Ort: 0155
Kör: V50 D2 Classic Momentum 2012

Re: LED Helljus, RISKER.

Inläggav Mini_ice sön 02 apr 2017, 21:49

Ja det är ju helt sant, så värme borde ju inte vara ett större problem.

Har du ABL? Man kanske måste tänka sig för vad man proppar in i strålkastarna då iallafall mina ABL, så man inte pajar någonting inuti dem. Du har ingen metallbygel i dina stålkastare som håller lampan va? Gick det bra att få dit dem ändå?

Tänkte testa att beställa ett kitt från xenonkungen nu är bara frågan om man ska ta 7G eller 8G.. Bägge borde ju ge lite mera ljus än halogen..
Kör: Volvo V40 Ocean Race
Användarvisningsbild
Mini_ice
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis 31 jul 2007, 09:16
Ort: Dalarna
Kör: Volvo V40 Ocean Race

Re: LED Helljus, RISKER.

Inläggav Schmoyoho sön 02 apr 2017, 22:07

Finns en tråd om LED-konvertering som jag har för mig innehåller en del matnyttigt. Gäller iofs 70-serien men jag gissar att 40-serien inte är mer annorlunda än utseendet på strålkastarna.

viewtopic.php?f=56&t=128742
"Car was dusty and dirty yet he cleaned it without using any water. It scared me and I am afraid of nothing " - CrossingCountries
Användarvisningsbild
Schmoyoho
Volvotok
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: tor 26 dec 2013, 02:26

Re: LED Helljus, RISKER.

Inläggav andersuw mån 03 apr 2017, 17:08

Mini_ice skrev:Ja det är ju helt sant, så värme borde ju inte vara ett större problem.

Temperaturen på glödtråden i en glödlampa är rätt ointressant när det gäller värmerelaterade problem eftersom ingen yttre del av lampan någonsin är ens i närheten av den temperatur som själva tråden har. Mer intressant är det faktum att LEDer normalt drar mindre ström och således har lägre elektrisk effekt än den glödlampa de ersätter. Det innebär förstås att de totalt sett alstrar mindre värme.

Men trots det finns det två saker som man måste se upp med. För det första är ju poängen med LED ofta att få starkare ljus än tidigare och då är det inte längre så säkert att den elektriska effekten är så värt mycket mindre än hos den glödlampa man ersätter. För det andra gör sig en glödlampa av med mycket av sin överskottsvärme genom att stråla bort den. En LED däremot genererar knappast någon infraröd strålning alls varför nästan all överskottsvärme blir kvar i lampan och måste bort därifrån via strömning (luftkylning) och ledning (överföring av värme från lampsockeln till lamphållaren). Det kan innebära att det blir nog så hett kring LEDen som kring lampan och rentav hetare på vissa specifika punkter. Jag har själv sett flera exempel på detta när jag bytt från glödlampor till LEDer hemma i lägenheten.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
andersuw
Volvofanatiker
 
Inlägg: 7688
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 23:27
Ort: Uppsala
Kör: V70 T5 -02 G-tronic, V70 D4 -15 G-tronic

Re: LED Helljus, RISKER.

Inläggav VolvoB20 ons 05 apr 2017, 09:33

En 55 W Halogen motsvarar ju en 10 Watt LED för samma ljusstyrka i runda slängar.

Av 55 W i halogenlampan blir ju 5 watt ljus och 50 watt värme i olika former.

Av 10 watt i LEDen så blir ju 5 watt ljus och 5 watt värme i olika former.

Så värmen som LEDen ger är bara en 1/10 del av vad halogenlampan ger, att man behöver fläkt är för att substratet som lyser måste hållas kallt, bara några hundra grader, inte tusentals grader som i halogenlampan.

Jag har bytt till LED överallt där jag hittat lampor och de är ju mer eller mindre iskalla mot de olika glödisar som satt där innan.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.

Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Användarvisningsbild
VolvoB20
Volvofanatiker
 
Inlägg: 9217
Blev medlem: fre 10 mar 2006, 13:55
Ort: Sverige
Kör: XC70 -MY13 D5 230 6-speed manuell

Re: LED Helljus, RISKER.

Inläggav Lövet ons 05 apr 2017, 13:03

Om man hoppar över teorin och istället går ut och känner på en bil-LED så inser man att den blir varm som attan på baksidan där en Halogenlampa i princip är iskall. Så man får en massa värme där man tidigare inte haft någon, den skillnaden måste tas i beaktande. Strålkastare är inga billiga saker. Jag skulle inte peta in LED om det inte finns rimligt utrymme för värmen att spridas vidare.
Tidigare bilar
BMW 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 LCI M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Lövet
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 10318
Blev medlem: ons 11 apr 2007, 09:58
Kör: Passat TDI190 4M R-Line, Audi A1 1.2t SB

Re: LED Helljus, RISKER.

Inläggav andersuw ons 05 apr 2017, 14:03

VolvoB20 skrev:Jag har bytt till LED överallt där jag hittat lampor och de är ju mer eller mindre iskalla mot de olika glödisar som satt där innan.

Som du kan se har både Lövet och jag (och säkert många andra) lite andra erfarenheter. LEDer kan punktvis bli väldigt heta trots den begränsade elektriska effekten. Skälen är de vi redan angivit: att LEDen i huvudsak saknar förmåga att göra sig av med värmen via infraröd strålning och att värmespridningen i lampan kan vara en helt annan än hos en glödlampa. Dessutom används LED i många fall för att öka ljusstyrkan varvid den elektriska effekten inte blir så våldsamt mycket lägre än hos den glödlampa som ersätts.
Senast redigerad av andersuw ons 05 apr 2017, 17:52, redigerad totalt 1 gång.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
andersuw
Volvofanatiker
 
Inlägg: 7688
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 23:27
Ort: Uppsala
Kör: V70 T5 -02 G-tronic, V70 D4 -15 G-tronic

Re: LED Helljus, RISKER.

Inläggav SBergdahl ons 05 apr 2017, 14:15

En välkonstruerad ledlampa är idealiskt lika varm i hela den värmeledande kroppen som precis där dioden sitter. Men temperaturerna är kanske inte så extrema. Frågan man får ta ställning till är väl hur varmt som är för varmt. Det är väl inte jättekallt i en strålkastare när allt är tänt? Dvs 5w positionsljus, 35-55w halvljus och 55-60w helljus även om mycket strålar ut.
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1862
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: LED Helljus, RISKER.

Inläggav VolvoB20 ons 05 apr 2017, 17:14

andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Jag har bytt till LED överallt där jag hittat lampor och de är ju mer eller mindre iskalla mot de olika glödisar som satt där innan.

Som du kan se har både Lövet och jag (och säkert många andra) lite andra erfarenheter. LEDer kan punktvis bli väldigt heta trots den begränsade elektriska effekten. Skälen är de vi redan angivit: att LEDen i huvudsak saknar förmåga att göra sig av med värmen via infraröd strålning och att värmespridningen i lampan kan vara en helt annan än hos en glödlampa.



Men var kommer värmen från, de LED jag provat motsvarar 55 W halogen och drar strax över en ampere / 12 watt, de blir inte ett skvatt varma av sådan pytteeffekt. Hälften blir ju ljus, så mer än 5 watt värme blir det inte.

Ahhh nu fattar jag, ni har använt CAN-BUS kompatibla LEDar, där sitter ju ett megafett effektmotstånd som eldar ström så det står härligt till för att komma upp i 55 Watt, ja då är det klart som korvspad att det blir hett som attan i baken.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.

Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Användarvisningsbild
VolvoB20
Volvofanatiker
 
Inlägg: 9217
Blev medlem: fre 10 mar 2006, 13:55
Ort: Sverige
Kör: XC70 -MY13 D5 230 6-speed manuell

Re: LED Helljus, RISKER.

Inläggav andersuw ons 05 apr 2017, 17:37

Nä. Förklaringen är den jag redan angivit. För övrigt grundar sig mina erfarenheter av hur det i praktiken fungerar när det gäller värmen väl så mycket på LEDer i bostaden som i bilen och i det förstnämnda fallet finns dessbättre ännu ingen "CAN-bus" att ta hänsyn till. Men det kommer väl det också. ;-)

Kolla exempelvis här:

http://www.ledsmagazine.com/articles/20 ... -heat.html

Samt ett praktiskt exempel: Jag har bl.a. bytt till LED i skyltbelysningen på min V70 -15. Original sitter där en C5W glödlampa (d.v.s. 5W). Den kan man ta i medan den lyser och omedelbart efter att den stängs av. Det som nu sitter där istället är en LED (utan effektmotstånd) som lyser väsentligt starkare än glödlampan men med en elektrisk effekt på mindre än hälften (ca 2W). Den har en "heat sink" på baksidan och den vill man inte gärna ta i när LEDen brinner eller innan den hunnit svalna lite efter avstängning. I just det här fallet gör hettan ingen skada. Lampan hålls bara av de metallbleck med vilka den ansluts och det finns gott om luft bakom lampan där hettan leds bort. Men så behöver inte alltid vara fallet.
Senast redigerad av andersuw ons 05 apr 2017, 18:08, redigerad totalt 6 gånger.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
andersuw
Volvofanatiker
 
Inlägg: 7688
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 23:27
Ort: Uppsala
Kör: V70 T5 -02 G-tronic, V70 D4 -15 G-tronic



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Nästa

Återgå till Bilvård, styling och väghållning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster